Asiakaslähtöinen B2B-markkinointi : Lingsoft sosiaalisessa mediassa
Repo, Jenny (2019)
Repo, Jenny
Turun ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901161318
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehittämistyö, jonka kohteena on täyden palvelun kielitalo Lingsoft. Opinnäytetyössä tutkitaan Lingsoftin markkinointiviestintää sosiaalisessa mediassa, keskittyen Twitter- ja LinkedIn- kanaviin. Työn tavoitteena on selvittää kyseisten kanavien nykytilanne ja ne keinot, millä yritys tavoittaisi nykyiset asiakkaansa paremmin sosiaalisen median kanavissa. Lingsoft oli aikaisemmin käyttänyt kumpaakin sosiaalisen median kanavaa viestinnän välineenä, mutta sillä ei ollut tarkempaa suunnitelmaa tai strategiaa sosiaalisen median käyttöön.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään B2B-markkinointiin ja siihen, miten se eroaa B2C-markkinoinnista. Lisäksi esitetään asiakaslähtöisen markkinoinnin piirteitä sekä sitä, miten digitaalisuus näkyy nykypäivänä erityisesti B2B-markkinoinnissa. Teoriaosuudessa esitetään myös perusasiat sosiaalisesta mediasta ja siitä, miten yritykset voivat käyttää eri sosiaalisen median kanavia hyödyksi B2B-markkinoinnissa. Osuudessa kerrotaan myös perusasiat Twitteristä ja LinkedInistä, joihin tässä opinnäytetyössä keskitytään. Lisäksi kerrotaan, kuinka kyseisiä kanavia voidaan käyttää hyödyksi markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on case-tutkimus. Tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä kyselyä. Kysely toteutettiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin osalle Lingsoftin asiakkaille, jotka olivat tilanneet Lingsoftilta palveluita puolen vuoden aikana ennen tutkimuksen tekemistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vain harva Lingsoftin asiakas oli tietoinen yrityksen Twitter- ja Linkedin-tileistä. SIlti moni asiakas käytti sosiaalista mediaa työasioissa ja olisi myös kiinnostunut vastaanottamaan viestintää siellä. Tuloksien perusteella yrityksen kannattaa tulevaisuudessa panostaa myös sosiaalisessa mediassa markkinointiin ja ensisijaisesti kanavien näkyvyyden parantamiseen. Tutkimuksen avulla ilmeni myös, kuinka usein kanavissa kannattaa viestiä ja mistä asioista siellä kannattaa tehdä julkaisuja. Yritykselle laadittiin tiivistetty ohje, joka sisältää neuvoja sosiaalisessa mediassa markkinoimiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään B2B-markkinointiin ja siihen, miten se eroaa B2C-markkinoinnista. Lisäksi esitetään asiakaslähtöisen markkinoinnin piirteitä sekä sitä, miten digitaalisuus näkyy nykypäivänä erityisesti B2B-markkinoinnissa. Teoriaosuudessa esitetään myös perusasiat sosiaalisesta mediasta ja siitä, miten yritykset voivat käyttää eri sosiaalisen median kanavia hyödyksi B2B-markkinoinnissa. Osuudessa kerrotaan myös perusasiat Twitteristä ja LinkedInistä, joihin tässä opinnäytetyössä keskitytään. Lisäksi kerrotaan, kuinka kyseisiä kanavia voidaan käyttää hyödyksi markkinointiviestinnässä.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on case-tutkimus. Tutkimuksessa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä kyselyä. Kysely toteutettiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin osalle Lingsoftin asiakkaille, jotka olivat tilanneet Lingsoftilta palveluita puolen vuoden aikana ennen tutkimuksen tekemistä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vain harva Lingsoftin asiakas oli tietoinen yrityksen Twitter- ja Linkedin-tileistä. SIlti moni asiakas käytti sosiaalista mediaa työasioissa ja olisi myös kiinnostunut vastaanottamaan viestintää siellä. Tuloksien perusteella yrityksen kannattaa tulevaisuudessa panostaa myös sosiaalisessa mediassa markkinointiin ja ensisijaisesti kanavien näkyvyyden parantamiseen. Tutkimuksen avulla ilmeni myös, kuinka usein kanavissa kannattaa viestiä ja mistä asioista siellä kannattaa tehdä julkaisuja. Yritykselle laadittiin tiivistetty ohje, joka sisältää neuvoja sosiaalisessa mediassa markkinoimiseen.