Saken maahantuonti, markkinointi ja tunnettuus Suomessa
Narushima, Maiyu (2018)
Narushima, Maiyu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901141251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901141251
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää saken maahantuonnin, markkinoinnin ja tunnettuuden nykytila Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää maahantuonnin ja markkinoinnin ongelmakohtia ja pohtia niihin ratkaisuja, joilla saken markkinoinnin ja tunnettuuden kasvattaminen onnistuisi ja joita toimeksiantajan olisi mahdollista hyödyntää. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli JF Trading, joka on toiminut yli 14 vuotta saken maahantuojana Suomessa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus perustui kirjallisiin ja sähköisiin tietolähteisiin. Osa lähteistä oli vieraskielisiä, tiedon autenttisuuden varmistamiseksi. Teoriaosuudessa käsiteltiin sakea, maahantuontia, markkinointia ja Alkon valikoimaanottoprosessia. Tutkimuksessa analyysit tehtiin aineistolähtöisesti, eli menetelmänä käytettiin induktiivista aineistoanalyysiä. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla maahantuontiyrityksiä ja Japanin Suomen-suurlähetystön asiantuntijaa. Teemahaastatteluiden tarkoituksena oli kuulla haastateltavien omia kokemuksia ja näkemyksiä aiheeseen liittyen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös saken vientitilannetta Japanin viranomaisten julkaisemien tilastojen avulla.
Tutkimuksen teemahaastatteluiden tuloksista muodostettiin kokonaiskuva saken nykytilasta Suomessa ja sen tulevaisuuden näkymistä. Johtopäätöksenä voi todeta, että suurimmiksi ongelmiksi koettiin markkinoinnin vaikeus, vähäiset jakelutiet ja kysynnän kasvattaminen Suomen kaltaisessa maassa. Tutkimustulosten ja niistä saadun ymmärryksen pohjalta kehittyi uusia markkinointi-ideoita, näkökulmia ja tunnettuuden edistämiskeinoja. Tämän tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää sakea maahantuovat yritykset, saken maahantuontia suunnittelevat yritykset, sakea tarjoilevat ravintolat sekä muut saken myynninedistyksestä kiinnostuneet.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus perustui kirjallisiin ja sähköisiin tietolähteisiin. Osa lähteistä oli vieraskielisiä, tiedon autenttisuuden varmistamiseksi. Teoriaosuudessa käsiteltiin sakea, maahantuontia, markkinointia ja Alkon valikoimaanottoprosessia. Tutkimuksessa analyysit tehtiin aineistolähtöisesti, eli menetelmänä käytettiin induktiivista aineistoanalyysiä. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla maahantuontiyrityksiä ja Japanin Suomen-suurlähetystön asiantuntijaa. Teemahaastatteluiden tarkoituksena oli kuulla haastateltavien omia kokemuksia ja näkemyksiä aiheeseen liittyen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös saken vientitilannetta Japanin viranomaisten julkaisemien tilastojen avulla.
Tutkimuksen teemahaastatteluiden tuloksista muodostettiin kokonaiskuva saken nykytilasta Suomessa ja sen tulevaisuuden näkymistä. Johtopäätöksenä voi todeta, että suurimmiksi ongelmiksi koettiin markkinoinnin vaikeus, vähäiset jakelutiet ja kysynnän kasvattaminen Suomen kaltaisessa maassa. Tutkimustulosten ja niistä saadun ymmärryksen pohjalta kehittyi uusia markkinointi-ideoita, näkökulmia ja tunnettuuden edistämiskeinoja. Tämän tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää sakea maahantuovat yritykset, saken maahantuontia suunnittelevat yritykset, sakea tarjoilevat ravintolat sekä muut saken myynninedistyksestä kiinnostuneet.