Tapahtuman vaikutus Kureen
Korvala, Jutta; Mäkitalo, Jyri (2018)
Korvala, Jutta
Mäkitalo, Jyri
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901111218
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901111218
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on tapahtuman järjestäminen. Opinnäytetyö on tehty Terwa-akatemian aikana perustettuun yritykseen, jossa toimeksiantajina toimivat tämän opinnäytetyön tekijät itse.
Tavoitteena oli järjestää viimevuotinen tapahtuma uudistettuna ja kehittää tapahtumaa asiakaskyselyn sekä uuden sisällön avulla. Asiakaskyselyn päätavoite oli määrittää Kuren tavoittavin viestintäkanava. Kuren kesäkauden avajaiset -tapahtuma on tarkoitettu jatkuvaksi ja jokavuotiseksi tapahtumaksi. Tapahtuma on tarkoitettu järjestettäväksi aina kesäkuun toisena tai kolmantena lauantaina.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii tapahtuman järjestäminen teoriassa, johon on käytetty aiheeseen liittyvää alan kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Tietoperustassa käydään läpi vaihe vaiheelta tapahtuman järjestämisen keskeiset asiat. Tutkimusmenetelminä käytetään asiakaskyselyä, joka pidettiin tapahtuman aikana, sekä myyntien seurantaa kassajärjestelmästä saatujen statistiikkojen avulla. Asiakaskyselyssä tutkittiin muun muassa asiakkaiden sukupuolta, ikähaarukkaa, mielenkiinnon kohteita tapahtumassa ja uusia asiakaskontakteja. Myyntejä seurattiin aktiivisesti tapahtumaa ennen, sen aikana ja jälkeen johtopäätösten saavuttamiseksi.
Tapahtuman ansiosta Kure sai paljon lisää asiakaskontakteja sekä kasvatettua myyntiä. Asiakaskyselyn perusteella tapahtuma oli sisällöltään sopiva Kuren asiakaskunnalle. Asiakaskyselyn perusteella voidaan myös määrittää asiakaskunnan keski-ikä tulevia tapahtumia varten. Tämän mukaan voidaan sisältöä muokata tarvittaessa.
Tapahtuman on tarkoitus kehittyä tulevaisuudessa. Tämä opinnäytetyö antoi hyvän pohjan tapahtuman jatkolle. Opinnäytetyön teoreettinen osuus antaa ohjeet tapahtuman järjestämistä varten myös tulevaisuuden tapahtumia ajatellen.
Tavoitteena oli järjestää viimevuotinen tapahtuma uudistettuna ja kehittää tapahtumaa asiakaskyselyn sekä uuden sisällön avulla. Asiakaskyselyn päätavoite oli määrittää Kuren tavoittavin viestintäkanava. Kuren kesäkauden avajaiset -tapahtuma on tarkoitettu jatkuvaksi ja jokavuotiseksi tapahtumaksi. Tapahtuma on tarkoitettu järjestettäväksi aina kesäkuun toisena tai kolmantena lauantaina.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii tapahtuman järjestäminen teoriassa, johon on käytetty aiheeseen liittyvää alan kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja. Tietoperustassa käydään läpi vaihe vaiheelta tapahtuman järjestämisen keskeiset asiat. Tutkimusmenetelminä käytetään asiakaskyselyä, joka pidettiin tapahtuman aikana, sekä myyntien seurantaa kassajärjestelmästä saatujen statistiikkojen avulla. Asiakaskyselyssä tutkittiin muun muassa asiakkaiden sukupuolta, ikähaarukkaa, mielenkiinnon kohteita tapahtumassa ja uusia asiakaskontakteja. Myyntejä seurattiin aktiivisesti tapahtumaa ennen, sen aikana ja jälkeen johtopäätösten saavuttamiseksi.
Tapahtuman ansiosta Kure sai paljon lisää asiakaskontakteja sekä kasvatettua myyntiä. Asiakaskyselyn perusteella tapahtuma oli sisällöltään sopiva Kuren asiakaskunnalle. Asiakaskyselyn perusteella voidaan myös määrittää asiakaskunnan keski-ikä tulevia tapahtumia varten. Tämän mukaan voidaan sisältöä muokata tarvittaessa.
Tapahtuman on tarkoitus kehittyä tulevaisuudessa. Tämä opinnäytetyö antoi hyvän pohjan tapahtuman jatkolle. Opinnäytetyön teoreettinen osuus antaa ohjeet tapahtuman järjestämistä varten myös tulevaisuuden tapahtumia ajatellen.