Seksuaalisuus on osa meitä- seksuaalikasvatusta 5.-6. -luokkalaisille nuorille
Jokinen, Ella (2018)
Jokinen, Ella
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901091161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901091161
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli alan kirjallisuutta tutkien kuvata nuorten seksuaalisuutta ja siihen liittyviä tekijöitä sekä murrosiän myötä tapahtuvia muutoksia kehossa. Tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa seksuaalikasvatuksen oppitunti 5.-6. luokkalaisille nuorille. Oppitunnin tarkoitus oli teoreettisen viitepohjan avulla antaa kattava tietopohja nuorelle murrosiästä, sukukypsyydestä, seurustelusta, seksistä, ehkäisystä, seksuaalisista oikeuksista ja -velvollisuuksista sekä seksuaalisuudesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisena osuutena suunniteltiin ja toteutettiin seksuaalikasvatuksen oppitunti teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin seksuaalisuutta ja siihen liittyviä tekijöitä. Oppitunnilla käytiin lyhyen luennoinnin ja ryhmätehtävien kautta läpi seksuaalisuuteen liittyviä osa-alueita. Ryhmätehtävien tarkoituksen oli saada oppilaat pohdiskelemaan omaa seksuaalisuuttaan ja antaa käytännön ohjeita seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa. Oppitunnilla pyrittiin laajentamaan oppilaiden käsitystä seksuaalisuudesta ja näkemään se koko elämän mittaisena voimavarana.
Oppitunnille osallistuneita oppilaita oli 33. Kaikki osallistuivat luennon kuunteluun sekä ryhmätehtävien tekemiseen. Erillistä palautetta oppitunnin jälkeen ei kerätty.
Seksuaalisuus on osa jokaisen elämää ja seksuaalinen kasvaminen jatkuu läpi koko elämän. Seksuaalisuuden kokeminen on jokaisen itse päätettävissä.
Seksuaalikasvatuksella pyritään auttamaan lapsia, nuoria kuin aikuisiakin tekemään valintoja, joita yhteiskunnassamme arvostetaan. Nykypäivänä parhaaksi koettu seksuaalikasvatus tapahtuu positiivisen lähestymistavan kautta. Negatiivissävytteisellä ja riskeihin keskittyvällä seksuaalikasvatuksella on todettu olevan enemmän haittavaikutuksia kuin saavutettavan hyötyä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallisena osuutena suunniteltiin ja toteutettiin seksuaalikasvatuksen oppitunti teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin seksuaalisuutta ja siihen liittyviä tekijöitä. Oppitunnilla käytiin lyhyen luennoinnin ja ryhmätehtävien kautta läpi seksuaalisuuteen liittyviä osa-alueita. Ryhmätehtävien tarkoituksen oli saada oppilaat pohdiskelemaan omaa seksuaalisuuttaan ja antaa käytännön ohjeita seksuaalisuuteen liittyvissä asioissa. Oppitunnilla pyrittiin laajentamaan oppilaiden käsitystä seksuaalisuudesta ja näkemään se koko elämän mittaisena voimavarana.
Oppitunnille osallistuneita oppilaita oli 33. Kaikki osallistuivat luennon kuunteluun sekä ryhmätehtävien tekemiseen. Erillistä palautetta oppitunnin jälkeen ei kerätty.
Seksuaalisuus on osa jokaisen elämää ja seksuaalinen kasvaminen jatkuu läpi koko elämän. Seksuaalisuuden kokeminen on jokaisen itse päätettävissä.
Seksuaalikasvatuksella pyritään auttamaan lapsia, nuoria kuin aikuisiakin tekemään valintoja, joita yhteiskunnassamme arvostetaan. Nykypäivänä parhaaksi koettu seksuaalikasvatus tapahtuu positiivisen lähestymistavan kautta. Negatiivissävytteisellä ja riskeihin keskittyvällä seksuaalikasvatuksella on todettu olevan enemmän haittavaikutuksia kuin saavutettavan hyötyä.