Tuottajana mainosvideossa : Mallaskosken Panimoravintola
Hotakainen, Henni (2018)
Hotakainen, Henni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901081117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901081117
Tiivistelmä
Olin Mallaskosken Panimoravintolassa kesätöissä kesän 2016 ja sain toimeksi-annoksi tehdä ravintolalle mainosvideon. Toiveena oli esittää Mallaskosken Pa-nimoravintolan tarjoamat palvelut mahdollisimman laajasti ja näyttävästi. Ravinto-lalla ei ollut aiemmin mainosvideota, joten video tuli tarpeeseen.
Kerron tässä opinnäytetyössäni mainosvideon tuottamisen vaiheista yleisesti ja oman kokemukseni pohjalta. Pohdin kohtaamiani ongelmia ja vertaan tämän vi-deon tuotantoa yleisiin tapoihin ja ohjeisiin. Video toteutettiin pienellä tuotanto-ryhmällä ja väljällä aikataululla.
Kuvaukset keskitettiin ravintolan tapahtumien yhteyteen, joten itse kuvauksiin meni useampi kuukausi, vaikka kuvauspäiviä oli vain muutama. Tällainen työs-kentelytapa voisi tulla todella kalliiksi, jos kuvauskalusto olisi vuokrattu ulkopuoli-selta yritykseltä. Laskin videolleni kuvitteellisen budjetin, josta näkee kuinka pal-jon ulkopuoliselle tuotantoyhtiölle voisi joutua maksamaan näinkin lyhyestä mai-nosvideosta.
Kirjoittamisen edetessä huomasin pohtivani myös aiheita, joita en ollut aiemmin suunnitellut sisällyttäväni työhön. Käsittelen siis työssäni myös monelle media-alan opiskelijalle tuttua aihetta, eli opiskelijoiden käyttöä halpana tai ilmaisena työvoimana.
Varsinkin media-alalla tuntuu olevan yleisenä käytäntönä se, että halpaa lisätyö-voimaa tuotantoihin saa harjoittelijoista. Vastuuta ja työtä saattaa olla yhtä paljon kuin palkkatyöntekijöillä, mutta työnantajalle opiskelijat ovat huomattavasti hal-vempi vaihtoehto. Pohdin työssäni tätä ristiriitaa ja opiskelijoiden käytön vaikutus-ta alan työllisyyteen.
Media-alan työllistyminen on ollut puheenaiheena jo pitkään ja asiantuntijoiden-kin mukaan tällä alalla työttömiä on keskimäärin enemmän kuin muilla. Opiskeli-joiden käyttö voi viedä jo ennestään vähäisiä työpaikkoja ammattilaisilta.
Kerron tässä opinnäytetyössäni mainosvideon tuottamisen vaiheista yleisesti ja oman kokemukseni pohjalta. Pohdin kohtaamiani ongelmia ja vertaan tämän vi-deon tuotantoa yleisiin tapoihin ja ohjeisiin. Video toteutettiin pienellä tuotanto-ryhmällä ja väljällä aikataululla.
Kuvaukset keskitettiin ravintolan tapahtumien yhteyteen, joten itse kuvauksiin meni useampi kuukausi, vaikka kuvauspäiviä oli vain muutama. Tällainen työs-kentelytapa voisi tulla todella kalliiksi, jos kuvauskalusto olisi vuokrattu ulkopuoli-selta yritykseltä. Laskin videolleni kuvitteellisen budjetin, josta näkee kuinka pal-jon ulkopuoliselle tuotantoyhtiölle voisi joutua maksamaan näinkin lyhyestä mai-nosvideosta.
Kirjoittamisen edetessä huomasin pohtivani myös aiheita, joita en ollut aiemmin suunnitellut sisällyttäväni työhön. Käsittelen siis työssäni myös monelle media-alan opiskelijalle tuttua aihetta, eli opiskelijoiden käyttöä halpana tai ilmaisena työvoimana.
Varsinkin media-alalla tuntuu olevan yleisenä käytäntönä se, että halpaa lisätyö-voimaa tuotantoihin saa harjoittelijoista. Vastuuta ja työtä saattaa olla yhtä paljon kuin palkkatyöntekijöillä, mutta työnantajalle opiskelijat ovat huomattavasti hal-vempi vaihtoehto. Pohdin työssäni tätä ristiriitaa ja opiskelijoiden käytön vaikutus-ta alan työllisyyteen.
Media-alan työllistyminen on ollut puheenaiheena jo pitkään ja asiantuntijoiden-kin mukaan tällä alalla työttömiä on keskimäärin enemmän kuin muilla. Opiskeli-joiden käyttö voi viedä jo ennestään vähäisiä työpaikkoja ammattilaisilta.