Kultasepänliikkeen asiakassegmentointi & liiketoiminnan fokusoiminen
Möttönen, Kaisa (2019)
Möttönen, Kaisa
Vaasan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901071108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901071108
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona vaasalaiselle kultasepänliikkeelle x. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toimeksiantajan potentiaalisten asiakkaiden kuluttajakäyttäytymistä liiketoiminnan fokusoimiseksi. Tavoitteena oli määritellä liiketoiminnalle tärkeimpiä asiakassegmenttejä sekä kartoittaa yrityksen imagon olemassa olevaa tilaa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin kysyntää mahdollisesti tulevaisuudessa avattavalle verkkokaupalle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu suhdemarkkinoinnin, segmentoinnin ja imagon muodostumisen olemassa olevaan teoriaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely julkaistiin Facebookin välityksellä ja vastauksia saatiin yhteensä 48 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan korut ja kellot osoittautuivat tärkeimmiksi tuotekokonaisuuksiksi kohdeyrityksen tarjonnassa, minkä vuoksi liiketoiminta ja asiakkaiden segmentointi kannattaa keskittää näihin. Verkkokaupan avaaminen puolestaan toisi yrityksen ulottuville täysin uuden asiakassegmentin. Tutkimuksessa nousi esille kohdeyrityksen imagon tuntemattomuus. Yrityksen tulisi siis panostaa entistä paremmin markkinointitoimenpiteisiin.
Muita tärkeitä havaintoja yleisesti kultasepänliikkeisiin liittyen olivat verkkosivujen päivittämisen tärkeys, sekä Facebookin ja Instagramin soveltuvuus alan yritysten markkinointiin sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu suhdemarkkinoinnin, segmentoinnin ja imagon muodostumisen olemassa olevaan teoriaan. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimusta, joka toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely julkaistiin Facebookin välityksellä ja vastauksia saatiin yhteensä 48 kappaletta.
Tutkimustulosten mukaan korut ja kellot osoittautuivat tärkeimmiksi tuotekokonaisuuksiksi kohdeyrityksen tarjonnassa, minkä vuoksi liiketoiminta ja asiakkaiden segmentointi kannattaa keskittää näihin. Verkkokaupan avaaminen puolestaan toisi yrityksen ulottuville täysin uuden asiakassegmentin. Tutkimuksessa nousi esille kohdeyrityksen imagon tuntemattomuus. Yrityksen tulisi siis panostaa entistä paremmin markkinointitoimenpiteisiin.
Muita tärkeitä havaintoja yleisesti kultasepänliikkeisiin liittyen olivat verkkosivujen päivittämisen tärkeys, sekä Facebookin ja Instagramin soveltuvuus alan yritysten markkinointiin sosiaalisessa mediassa.