Virtuaalinen opetusympäristö ja ohjelmoitava logiikka : Case: Siemens S7 - 300 sarja
Lahtinen, Timo (2018)
Lahtinen, Timo
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901041062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901041062
Tiivistelmä
Lahden ammattikorkeakoulu keskittää toimintansa Niemi Campukseen. Mukkulankadulle valmistuu syksyllä 2018 uusi kampus ja siitä muodostuu Lahden ammattikorkeakoulun päätoimipaikka. Tekniikan alan konetekniikan koulutusohjelman logiikkalaboratorio tulee sijaitsemaan Niemi Campuksen uusituissa tiloissa. Muuton yhteydessä logiikkalaboratorion opetusympäristö tullaan päivittämään tämän päivän vaatimusten mukaiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä selvitys virtuaalisen ohjelmoitavien logiikoiden opetusympäristön valinnasta logiikkalaboratorioon. Opinnäytetyössä määriteltiin virtuaalisen opetusympäristön vaatimukset, vähimmäis ominaisuudet sekä valintaan myönteisesti vaikuttavat elementit. Ennen opinnäytetyön tekemisen aloittamista oli rajattu opetusympäristöt kolmeen eri vaihtoehtoon.
Opinnäytetyön tekemisen aikana keskusteltiin opetusympäristöjen toimittajien kanssa, tutustuttiin lukuisiin dokumentteihin ja vertailtiin opetusjärjestelmien ominaisuuksia määriteltyihin ominaisuuksiin.
Opetusympäristön ominaisuuksien määrittelyssä painotettiin profibus DP- väylälaitteiden simuloinnin tarpeellisuutta, vähintäänkin liityntärajapinta tulojen ja lähtöjen osalta tulisi opetusympäristössä olla, sekä opetusympäristön tulisi mahdollistaa uusien harjoituksien luomisen.
Opetusympäristöjen vertailussa nousi Unity pelinkehitysalusta ja Unitylla tehty esimerkkisovellus parhaimmaksi ratkaisuksi luoda opetusympäristö. SimLab opetusympäristössä käytetty teknologia on toteutettu avoimen lähdekoodi periaatteella, ja näin ollen opetusympäristö on täysin muokattavissa. Valitulla teknologialla voidaan mallintaa fysikaalisia ominaisuuksia virtuaalimaailmassa riittävällä tarkkuudella, sekä avoin lähdekoodi mahdollistaa uusien harjoituksien luomisen.
Opinnäytetyön tekemisen aikana keskusteltiin opetusympäristöjen toimittajien kanssa, tutustuttiin lukuisiin dokumentteihin ja vertailtiin opetusjärjestelmien ominaisuuksia määriteltyihin ominaisuuksiin.
Opetusympäristön ominaisuuksien määrittelyssä painotettiin profibus DP- väylälaitteiden simuloinnin tarpeellisuutta, vähintäänkin liityntärajapinta tulojen ja lähtöjen osalta tulisi opetusympäristössä olla, sekä opetusympäristön tulisi mahdollistaa uusien harjoituksien luomisen.
Opetusympäristöjen vertailussa nousi Unity pelinkehitysalusta ja Unitylla tehty esimerkkisovellus parhaimmaksi ratkaisuksi luoda opetusympäristö. SimLab opetusympäristössä käytetty teknologia on toteutettu avoimen lähdekoodi periaatteella, ja näin ollen opetusympäristö on täysin muokattavissa. Valitulla teknologialla voidaan mallintaa fysikaalisia ominaisuuksia virtuaalimaailmassa riittävällä tarkkuudella, sekä avoin lähdekoodi mahdollistaa uusien harjoituksien luomisen.