Lasten ja nuorten poliklinikan diabeteshoitajan vastaanoton asiakastyytyväisyys ja kehittämisehdotukset
Heikkonen, Emilia; Mattila, Marianne (2019)
Heikkonen, Emilia
Mattila, Marianne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901031038
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901031038
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakastyytyväisyyttä Rauman perhekeskuksen lasten ja nuorten poliklinikan diabeteshoitajan vastaanotolla. Tavoite oli tuottaa tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä Rauman perhekeskuksen lasten ja nuorten poliklinikan diabeteshoitajan vastaanoton toimintaan ja heidän kehitysehdotuksensa. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Miia Huovisen ja Kati Hyvärisen opinnäytetyöhön laadittua mittaria käyttäen. Mittarin käyttöön olimme saaneet luvan alkuperäisiltä tekijöiltä.
Opinnäytetyö suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyseessä oli poikittaistutkimus eli aineisto kerättiin kertakeräyksenä. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin Likert-asteikkoa käyttäen asiakastyytyväisyyttä asiakkaan huomioinnin ja perhekeskeisyyden, hoidon saatavuuden, ympäristön sekä ohjaamisen kautta. Kyselylomakkeita toimitettiin Raumalle lasten ja nuorten poliklinikalle 60 kappaletta. Aineisto kerättiin loka – marraskuun 2018 aikana. Vastausprosentiksi muodostui 33% (n=20). Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Tixel-taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä tämän hetkiseen diabeteshoitajan vastaanottoon ja poliklinikan ympäristöön. Hoitajan työ koettiin luotettavaksi ja ammattitaitoiseksi, sekä ympäristö pääsääntöisesti miellyttäväksi. Hoidon ohjauksen ja saatavuuden suhteen asiakkaat olivat tyytyväisiä. Kehitysehdotuksia ei vastaanoton toimintaan ilmennyt. Jatkossa poliklinikalla voisi selvittää poliklinikan muiden asiakasryhmien asiakastyytyväisyyttä.
Opinnäytetyö suoritettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Kyseessä oli poikittaistutkimus eli aineisto kerättiin kertakeräyksenä. Kyselylomakkeen avulla selvitettiin Likert-asteikkoa käyttäen asiakastyytyväisyyttä asiakkaan huomioinnin ja perhekeskeisyyden, hoidon saatavuuden, ympäristön sekä ohjaamisen kautta. Kyselylomakkeita toimitettiin Raumalle lasten ja nuorten poliklinikalle 60 kappaletta. Aineisto kerättiin loka – marraskuun 2018 aikana. Vastausprosentiksi muodostui 33% (n=20). Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin Microsoft Tixel-taulukkolaskentaohjelmaa.
Tutkimustuloksista ilmeni, että vastaajat ovat pääosin tyytyväisiä tämän hetkiseen diabeteshoitajan vastaanottoon ja poliklinikan ympäristöön. Hoitajan työ koettiin luotettavaksi ja ammattitaitoiseksi, sekä ympäristö pääsääntöisesti miellyttäväksi. Hoidon ohjauksen ja saatavuuden suhteen asiakkaat olivat tyytyväisiä. Kehitysehdotuksia ei vastaanoton toimintaan ilmennyt. Jatkossa poliklinikalla voisi selvittää poliklinikan muiden asiakasryhmien asiakastyytyväisyyttä.