Creating a frame for marketing strategy with a digital twist
Kosunen, Taru (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kosunen, Taru
Hämeen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822902
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822902
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo markkinoinnin strategisesta suunnittelusta ja digitalisaation vaikutuksesta siinä. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Hämeen ammattikorkeakoululle (HAMK) ja sen tavoitteena on luoda pohja HAMKin markkinointistrategialle. Pohjan tavoitteena on tukea korkeakoulun markkkinointia ja edistää markkinoinnin digitalisaatiota organisaatiossa.
Työn keskeinen tutkimuskysymys on mitä sisältöä markkinointistrategiassa tulisi olla ja kuinka digitalisaatio vaikuttaa siihen? Tähän kysymykseen on pyritty vastaamaan tutustumalla teoreettiseen tietoon markkinointistrategian muodostamisesta sekä digitalisaation vaikutuksesta markkinoinnin suunnittelussa. Kerätyn teoreettisen tiedon pohjalta on työstetty yksinkertaistettu malli markkinointistrategian suunnittelun tueksi. Työn käytännön osuutena luotiin HAMKille sopiva markkinointistrategian pohja, joka ottaa huomioon korkeakoulun erityispiirteet ja halun vahvistaa digitaalista otetta koko markkinointiprosessissaan.
Lopputuloksena voidaan todeta, että markkinointistrategialle on löydettävissä yleisesti hyväksyttyjä sisältöjä, joita voidaan käyttää markkinointistrategian pohjana. Näin syntyvä yleinen pohja on kuitenkin liian geneerinen otettavaksi sellaisenaan käyttöön organisaatioissa, vaan siihen liittyviä sisältöjä tulee tarkentaa kyseessä olevan organisaation tarpeisiin sopiviksi. Koska digitalisaatio vaikuttaa kaikkeen sisältöön markkinointistrategiassa, se on syytä huomioida osana kokonaisuutta, ei vain taktisissa markkinoinnin suunnitelmissa.
Työn keskeinen tutkimuskysymys on mitä sisältöä markkinointistrategiassa tulisi olla ja kuinka digitalisaatio vaikuttaa siihen? Tähän kysymykseen on pyritty vastaamaan tutustumalla teoreettiseen tietoon markkinointistrategian muodostamisesta sekä digitalisaation vaikutuksesta markkinoinnin suunnittelussa. Kerätyn teoreettisen tiedon pohjalta on työstetty yksinkertaistettu malli markkinointistrategian suunnittelun tueksi. Työn käytännön osuutena luotiin HAMKille sopiva markkinointistrategian pohja, joka ottaa huomioon korkeakoulun erityispiirteet ja halun vahvistaa digitaalista otetta koko markkinointiprosessissaan.
Lopputuloksena voidaan todeta, että markkinointistrategialle on löydettävissä yleisesti hyväksyttyjä sisältöjä, joita voidaan käyttää markkinointistrategian pohjana. Näin syntyvä yleinen pohja on kuitenkin liian geneerinen otettavaksi sellaisenaan käyttöön organisaatioissa, vaan siihen liittyviä sisältöjä tulee tarkentaa kyseessä olevan organisaation tarpeisiin sopiviksi. Koska digitalisaatio vaikuttaa kaikkeen sisältöön markkinointistrategiassa, se on syytä huomioida osana kokonaisuutta, ei vain taktisissa markkinoinnin suunnitelmissa.