Onnistuneen myyntikampanjan kuvaus vakuutusalalla
Jakonen, Joni (2018)
Jakonen, Joni
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822899
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia kahta Vakuutusyhtiö X:n toteuttamaa myyntikampanjaa sekä löytää näistä ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet siihen, että tutkitut kampanjat ovat onnistuneet. Tutkimus on tehty toimeksiantajayrityksen pyynnöstä ja tarkoituksena on luoda toimeksiantajalle kuvaus siitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, että myyntikampanjan on mahdollista onnistua vakuutusalalla. Tutkimuksesta muodostetaan opinnäytetyön lisäksi yritykselle havainnollistava prosessikaavio, jota voidaan hyödyntää jatkossa yrityksen toiminnassa.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tutkimusta tukevasta teoriaosuudesta, varsinaisesta tutkimuksesta ja lopuksi tutkimustuloksista, sekä niiden analysoinnista. Ensimmäisessä teorialuvussa keskitytään myyntiin ja myyntiprosesseihin yleisellä tasolla. Toisessa luvussa käsitellään yksityiskohtaisemmin juuri vakuutusalaa ja vakuutusten myyntiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimusosiossa kerrotaan ensin tutkimuksen menetelmistä ja tutkimuksen tavoitteista. Henkivakuutuskampanjan osalta tutkimus perustuu toimeksiantajan toimittamaan materiaaliin, jonka pohjalta on tehty havaintoja sekä johtopäätöksiä. Kampanjan tiimoilta on haastateltu myös kampanjan johtoa kokonaiskuvan ymmärtämisen takia. Omakotitalokampanjan tutkimus on toteutettu toimitetun materiaalin lisäksi tekemällä kysely kampanjassa mukana olleille asiakas-neuvojille.
Viimeisessä luvussa tehdään yhteenvetoa tutkimuksesta, sekä käydään läpi haastatteluista saadut vastaukset. Haastattelun tulokset analysoidaan kysymys kerrallaan ja henkivakuutus-kampanjan tutkimuksesta tehdään yhteenveto esiin nousseista tekijöistä. Opinnäytetyön lopussa on kirjoitettu kuvaus onnistuneesta myyntikampanjasta sekä tämän pohjalta työn viimeisellä sivulla prosessikaavio toimeksiantajaa varten.
Opinnäytetyö koostuu johdannosta, tutkimusta tukevasta teoriaosuudesta, varsinaisesta tutkimuksesta ja lopuksi tutkimustuloksista, sekä niiden analysoinnista. Ensimmäisessä teorialuvussa keskitytään myyntiin ja myyntiprosesseihin yleisellä tasolla. Toisessa luvussa käsitellään yksityiskohtaisemmin juuri vakuutusalaa ja vakuutusten myyntiin liittyviä tekijöitä.
Tutkimusosiossa kerrotaan ensin tutkimuksen menetelmistä ja tutkimuksen tavoitteista. Henkivakuutuskampanjan osalta tutkimus perustuu toimeksiantajan toimittamaan materiaaliin, jonka pohjalta on tehty havaintoja sekä johtopäätöksiä. Kampanjan tiimoilta on haastateltu myös kampanjan johtoa kokonaiskuvan ymmärtämisen takia. Omakotitalokampanjan tutkimus on toteutettu toimitetun materiaalin lisäksi tekemällä kysely kampanjassa mukana olleille asiakas-neuvojille.
Viimeisessä luvussa tehdään yhteenvetoa tutkimuksesta, sekä käydään läpi haastatteluista saadut vastaukset. Haastattelun tulokset analysoidaan kysymys kerrallaan ja henkivakuutus-kampanjan tutkimuksesta tehdään yhteenveto esiin nousseista tekijöistä. Opinnäytetyön lopussa on kirjoitettu kuvaus onnistuneesta myyntikampanjasta sekä tämän pohjalta työn viimeisellä sivulla prosessikaavio toimeksiantajaa varten.