Pelin suunnittelu ja tekeminen
Kytönen, Kristian (2018)
Kytönen, Kristian
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122722883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122722883
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkittiin pelin tekemistä ja suunnittelua teoreettiselta kannalta sekä tehtiin itse oma demo-peli. Olen itse pelannut pelejä useasti, mutta en aikaisemmin ollut perehtynyt pelien tekemiseen. En myöskään ollut tehnyt peliä itse tai käyttänyt pelimoottoria, joten siinä oli oma opettelunsa.
Erilaisia peligenrejä on monenlaisia ja ne vaativatkin erilaisia lähestymistapoja. Toiset voivat vaatia ison maailman, kun taas toisissa vaaditaan nopeaa reagointia pelaajalta. Työssä tutkittiin myös pelin tekemisen ja suunnittelun eri vaiheita. Näitä ovat muun muassa pelimekaniikat, hahmo ja tarinan suunnittelu sekä myöskin grafiikoiden ja äänien suunnittelu. Pelimoottori on ohjelmistokehys, jonka avulla pelejä on helpompi tehdä, sillä ne sisältävät paljon valmiita ominaisuuksia. Tutkin myös pelimoottoreiden rakennetta tarkemmin. Ne sisältävätkin oman fysiikkamoottorinsa ja paljon muita ominaisuuksia. Työssä selvitettiin myös kolmen erilaisen pelimoottorin tietoja tarkemmin.
Itse pelin tekemiseen käytin Unity-pelimoottoria, grafiikoihin Gimpkuvankäsittelyohjelmaa, sekä ohjelmointiin Visual Studiota ja C#-ohjelmointikieltä. Pelistä tuli yksinkertainen tasohyppelypeli, jossa tarkoituksena on liikkua pelihahmolla kentässä eteenpäin ja varoa erilaisia vaaroja sekä edetä seuraavaan kenttään. Ottaen huomioon, että tämä on ensimmäinen pelini, olen tyytyväinen lopputulokseen.
Erilaisia peligenrejä on monenlaisia ja ne vaativatkin erilaisia lähestymistapoja. Toiset voivat vaatia ison maailman, kun taas toisissa vaaditaan nopeaa reagointia pelaajalta. Työssä tutkittiin myös pelin tekemisen ja suunnittelun eri vaiheita. Näitä ovat muun muassa pelimekaniikat, hahmo ja tarinan suunnittelu sekä myöskin grafiikoiden ja äänien suunnittelu. Pelimoottori on ohjelmistokehys, jonka avulla pelejä on helpompi tehdä, sillä ne sisältävät paljon valmiita ominaisuuksia. Tutkin myös pelimoottoreiden rakennetta tarkemmin. Ne sisältävätkin oman fysiikkamoottorinsa ja paljon muita ominaisuuksia. Työssä selvitettiin myös kolmen erilaisen pelimoottorin tietoja tarkemmin.
Itse pelin tekemiseen käytin Unity-pelimoottoria, grafiikoihin Gimpkuvankäsittelyohjelmaa, sekä ohjelmointiin Visual Studiota ja C#-ohjelmointikieltä. Pelistä tuli yksinkertainen tasohyppelypeli, jossa tarkoituksena on liikkua pelihahmolla kentässä eteenpäin ja varoa erilaisia vaaroja sekä edetä seuraavaan kenttään. Ottaen huomioon, että tämä on ensimmäinen pelini, olen tyytyväinen lopputulokseen.