Konfliktitilanteiden ratkaiseminen itseohjautuvassa organisaatiossa
Mattila, Mira (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Mattila, Mira
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122722882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122722882
Tiivistelmä
Konflikti, riitatilanne, erimielisyys voi olla yksi horjuttava tekijä ihmisen työhyvinvoinnille. Konfliktitilanteita on tutkittu suhteellisen paljon ja todettu, että esimies on keskeisessä roolissa niitten ratkaisemisessa organisaatiossa. Halusin tällä tutkimuksella tutkia, miten konflikteja ratkaistaan itseohjautuvassa organisaatiossa. Itseohjautuvuus on yksilön ominaisuus, joka tarkoittaa henkilön kykyä toimia omaehtoisesti ilman ulkopuolisen ohjauksen ja kontrollin tarvetta. Tämä tarkoittaa suurimassa osassa itseohjautuvassa organisaatiossa, että esimiehiä ei ole.
Tämä tutkimustyö tehtiin Heltti Oy:lle ja tavoitteena on myöhemmin tehdä opinnäytetyöstä opaskirja, miten tulisi toimia, kun itseohjautuvassa organisaatiossa syntyy konfliktitilanne. Opinnäytetyön pääkysymys oli selvittää, miten konfliktitilanteet ratkaistaan itseohjautuvassa organisaatiossa. Yleiskatsauksessa käsiteltiin itseohjautuvuutta, johtajuutta itseohjautuvassa organisaatiossa, konfliktitilanteita organisaatiossa ja niitten ratkaiseminen hierarkkisessa organisaatiossa.
Aineistonkeruussa tutkija haastatteli viittä henkilöstöhallinnon työntekijää itseohjautuvista organisaatioista. Tässä tutkimuksessa käytettiin abduktiivista päättelyä. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä. Pääkategoriaksi konfliktien selvittelyyn itseohjautuvassa organisaatiossa nousi työntekijöiden psykologisen turvallisuuden tunne yrityksessä. Mikäli työntekijät kokevat psykologista turvallisuutta työpaikallaan, niin on mahdollista, että työntekijät pystyvät keskenään ratkaisemaan konfliktit. Yrityksen kulttuuri on avainasemassa, miten konfliktit työpaikalla ratkaistaan. Analyysin tulokset osoittivat myös, että organisaatiossa pitää olla sisäinen sovittelija/neuvottelija/esimies/coach joka uskaltaa puuttua konfliktiin ajoissa. Osallistujat olivat yhtä mielisiä siitä, että yhtä prosessia konfliktin ratkaisuun ei voi olla.
Tämä tutkimustyö tehtiin Heltti Oy:lle ja tavoitteena on myöhemmin tehdä opinnäytetyöstä opaskirja, miten tulisi toimia, kun itseohjautuvassa organisaatiossa syntyy konfliktitilanne. Opinnäytetyön pääkysymys oli selvittää, miten konfliktitilanteet ratkaistaan itseohjautuvassa organisaatiossa. Yleiskatsauksessa käsiteltiin itseohjautuvuutta, johtajuutta itseohjautuvassa organisaatiossa, konfliktitilanteita organisaatiossa ja niitten ratkaiseminen hierarkkisessa organisaatiossa.
Aineistonkeruussa tutkija haastatteli viittä henkilöstöhallinnon työntekijää itseohjautuvista organisaatioista. Tässä tutkimuksessa käytettiin abduktiivista päättelyä. Aineiston analyysissä käytettiin sisällönanalyysiä. Pääkategoriaksi konfliktien selvittelyyn itseohjautuvassa organisaatiossa nousi työntekijöiden psykologisen turvallisuuden tunne yrityksessä. Mikäli työntekijät kokevat psykologista turvallisuutta työpaikallaan, niin on mahdollista, että työntekijät pystyvät keskenään ratkaisemaan konfliktit. Yrityksen kulttuuri on avainasemassa, miten konfliktit työpaikalla ratkaistaan. Analyysin tulokset osoittivat myös, että organisaatiossa pitää olla sisäinen sovittelija/neuvottelija/esimies/coach joka uskaltaa puuttua konfliktiin ajoissa. Osallistujat olivat yhtä mielisiä siitä, että yhtä prosessia konfliktin ratkaisuun ei voi olla.