Perceived Image and Member Value Profile of the Finnish Triathlon Association
Karjalainen, Maria (2018)
Karjalainen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122622871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122622871
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiseksi urheiluorganisaation brändi-imago koetaan sen jäsenten keskuudessa sekä millaisia arvoja kyseisillä jäsenillä on. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin sitä, millaisia eroja jäsenten arvoprofiileista voidaan löytää sen mukaan, kuinka pitkään triathlonia oli harrastettu. Työn toimeksiantajana toimi Suomen Triathlonliitto.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikyselyä. Shalom Schwartzin luomaan arvoteoriaan pohjautuva kyselylomake lähetettiin yhteensä 2607 Suomen Triathlonliiton jäsenelle. Kysely oli avoinna 11.–25.9.2018 välisen ajan, ja 613 liiton jäsentä vastasi kyselyyn. Kyselyn luomisessa ja tulosten analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-käyttöjärjestelmää. Tutkimustulosten kuvaamiseen käytettiin suoria jakaumia sekä ristiintaulukointeja.
Tutkimustulosten mukaan keskeisimpiä ominaisuuksia, joita jäsenet liittävät Suomen Triathlonliittoon, ovat rehellinen, vastuuntuntoinen, kohtelias, perinteinen ja ympäristöystävällinen. Jäsenten tärkeimpiä arvoja ovat turvallisuus, luonto ja hyväntahtoisuus. Jäsenten arvoprofiilit eivät eronneet toisistaan merkittävästi harrastusvuosien mukaan. Joitakin eroja kuitenkin löydettiin, kun Suomen Triathlonliittoon liitettäviä ominaisuuksia vertailtiin eri ikäryhmien kesken.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Suomen Triathlonliiton markkinoinnin ja myynnin toimintojen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä brändi-imagon parantamisessa. Tutkimuksen tulosten pohjalta Suomen Triathlonliitto voi myös halutessaan luoda pohjaa uusille yhteistyökumppanuuksille tai kehittää jo olemassa olevia yhteistyösuhteita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella, ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköpostikyselyä. Shalom Schwartzin luomaan arvoteoriaan pohjautuva kyselylomake lähetettiin yhteensä 2607 Suomen Triathlonliiton jäsenelle. Kysely oli avoinna 11.–25.9.2018 välisen ajan, ja 613 liiton jäsentä vastasi kyselyyn. Kyselyn luomisessa ja tulosten analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-käyttöjärjestelmää. Tutkimustulosten kuvaamiseen käytettiin suoria jakaumia sekä ristiintaulukointeja.
Tutkimustulosten mukaan keskeisimpiä ominaisuuksia, joita jäsenet liittävät Suomen Triathlonliittoon, ovat rehellinen, vastuuntuntoinen, kohtelias, perinteinen ja ympäristöystävällinen. Jäsenten tärkeimpiä arvoja ovat turvallisuus, luonto ja hyväntahtoisuus. Jäsenten arvoprofiilit eivät eronneet toisistaan merkittävästi harrastusvuosien mukaan. Joitakin eroja kuitenkin löydettiin, kun Suomen Triathlonliittoon liitettäviä ominaisuuksia vertailtiin eri ikäryhmien kesken.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää Suomen Triathlonliiton markkinoinnin ja myynnin toimintojen suunnittelussa ja kehittämisessä sekä brändi-imagon parantamisessa. Tutkimuksen tulosten pohjalta Suomen Triathlonliitto voi myös halutessaan luoda pohjaa uusille yhteistyökumppanuuksille tai kehittää jo olemassa olevia yhteistyösuhteita.