Franchising kosmetiikkayrityksen laajenemisstrategiana : Case: Maahantuontiyritys X
Pettinen, Sini; Savolainen, Mira (2018)
Pettinen, Sini
Savolainen, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122322835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122322835
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä franchising-toimintamuotoa liiketoiminnan laajentamiskeinona kosmetiikan maahantuontiyritykselle. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli suomalainen Maahantuontiyritys X, joka halusi laajentaa toimintaansa sekä maahantuomansa brändin tunnettavuutta nykyisillä markkinoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia franchising-toimintamallin kannattavuutta ja soveltuvuutta toimeksiantajalle sekä tarjota toimeksiantajalle valmiudet lähteä laajentamaan liiketoimintaansa franchising-toimintamallin keinoin. Työn teoriaosuuteen aineistoa kerättiin aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta sekä tutkimusaineistosta ja aihetta lähdettiin käsittelemään franchising-toimintamallin perusteista.
Franchising-toiminnan kannattavuutta arvioivat laskelmat tehtiin toimeksiantajan liiketoiminnan pohjalta. Toimeksiantajan liiketoimintaa ja toimintaympäristöä arvioitiin hyödyntämällä SWOT- ja PESTEL-analyysiä sekä yrityksen riskien ja kilpailijoiden analysointia. Opinnäytetyössä esitettyjen analyysien pohjalta franchising-toimintamalli olisi toimeksiantajalle kannattava ja potentiaalinen tapa laajentaa toimintaansa sekä brändin asemaa markkinoilla. Jatkotutkimuksena tarkastelua pitäisi laajentaa myös franchising-ottajan puolelle.
Opinnäytetyössä todettiin, että franchising-toimintamuoto voi olla hyvin menestyksekäs tapa laajentaa yrityksen toimintaa. Konseptin täytyy kuitenkin aina olla testattu ja todettu kannattavaksi ja se pitää voida monistaa ja dokumentoida franchising-yrittäjän käyttöön. Toimeksiantajan haasteiksi todettiin uuden liiketoimintamuodon käynnistäminen, kosmetiikkamarkkinoiden kova kilpailu sekä sopivien franchising-ottajien ja konseptin mukaisten liikepaikkojen löytäminen. Raportissa todettiin, että ennen franchising-toimintamallin käyttöönottoa tulee yrityksen toimintaa analysoida huolellisesti sekä arvioida yrityksen taloudellisia ja henkisiä resursseja laajentaa toimintaa franchising-liiketoiminnan avulla.
Franchising-toiminnan kannattavuutta arvioivat laskelmat tehtiin toimeksiantajan liiketoiminnan pohjalta. Toimeksiantajan liiketoimintaa ja toimintaympäristöä arvioitiin hyödyntämällä SWOT- ja PESTEL-analyysiä sekä yrityksen riskien ja kilpailijoiden analysointia. Opinnäytetyössä esitettyjen analyysien pohjalta franchising-toimintamalli olisi toimeksiantajalle kannattava ja potentiaalinen tapa laajentaa toimintaansa sekä brändin asemaa markkinoilla. Jatkotutkimuksena tarkastelua pitäisi laajentaa myös franchising-ottajan puolelle.
Opinnäytetyössä todettiin, että franchising-toimintamuoto voi olla hyvin menestyksekäs tapa laajentaa yrityksen toimintaa. Konseptin täytyy kuitenkin aina olla testattu ja todettu kannattavaksi ja se pitää voida monistaa ja dokumentoida franchising-yrittäjän käyttöön. Toimeksiantajan haasteiksi todettiin uuden liiketoimintamuodon käynnistäminen, kosmetiikkamarkkinoiden kova kilpailu sekä sopivien franchising-ottajien ja konseptin mukaisten liikepaikkojen löytäminen. Raportissa todettiin, että ennen franchising-toimintamallin käyttöönottoa tulee yrityksen toimintaa analysoida huolellisesti sekä arvioida yrityksen taloudellisia ja henkisiä resursseja laajentaa toimintaa franchising-liiketoiminnan avulla.