Asiakaslähtöinen panimokierros : Teerenpeli Panimo & Tislaamo
Taarasti, Juho (2018)
Taarasti, Juho
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122322830
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122322830
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni luotiin asiakaslähtöinen panimokierrospohja Teerenpelin Panimolle & Tislaamolle. Panimokierrospohjan tarkoituksena on pitää kierrokset tasalaatuisina ja toimia ohjeena kierrosten vetäjille. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Teerenpelin kanssa. Kiristyvä kilpailu panimoalalla on asettanut Teerenpelin Panimollekin tavoit-teeksi uusia ja kehittää toimintaansa sekä lisätä näkyvyyttä nykyisin vahvasti kilpailulla alalla. Asiakkaiden kiinnostus oluita ja muita panimotuotteita kohtaan on kasvanut niin paljon, että se luo uusia mahdollisuuksia hyödyntää heidän ostovoimaansa, esimerkik-si panimokierrosten järjestämisellä.
Opinnäytetyössä kerrottiin yleistietoutta pienpanimoista, oluista ja vertailukohtana myös suurten panimoiden hallinnasta alalla. Lisäksi käsiteltiin, kuinka olut sekä juoma-na että alana on kehittynyt ja minkä pisteen se on nyt saavuttanut. Tietoperustana yl-läolevan lisäksi toimivat erilaiset palveluliiketoiminnan kulmakivet sekä asiakaslähtöi-sen palvelun ja yrityksen toiminnan ymmärtäminen, esimerkiksi benchmarking ja pal-velupolku. Palvelumuotoilun teemat olivat myös opinnäytetyössä vahvasti mukana.
Tuloksena saatiin valmis panimokierrospohja, jota hyödynnetään jatkossa Teerenpelin Panimolla & Tislaamolla. Pohja, joka otetaan käyttöön panimolla, on liitteenä opinnäy-tetyön lopussa. Neljännessä luvussa kerrotaan, kuinka se on rakennettu, hyödyntänen tietoperustaa ja aikaisemmin opittua. Ideoita pohjaan on myös haettu Teerenpelin tis-laamolla järjestettävien Pellolta Pulloon -viskikierrosten toimivasta konseptista, jolloin panimokierrokset pysyvät myös Teerenpeli-teeman mukaisina. Sen lisäksi, että kier-rospohjaa tullaan jatkossa käyttämään panimokierroksia järjestäessä, saadaan sillä lisää näkyvyyttä sekä myös kassatuloja Teerenpelin Panimon & Tislaamon kassaan.
Opinnäytetyössä kerrottiin yleistietoutta pienpanimoista, oluista ja vertailukohtana myös suurten panimoiden hallinnasta alalla. Lisäksi käsiteltiin, kuinka olut sekä juoma-na että alana on kehittynyt ja minkä pisteen se on nyt saavuttanut. Tietoperustana yl-läolevan lisäksi toimivat erilaiset palveluliiketoiminnan kulmakivet sekä asiakaslähtöi-sen palvelun ja yrityksen toiminnan ymmärtäminen, esimerkiksi benchmarking ja pal-velupolku. Palvelumuotoilun teemat olivat myös opinnäytetyössä vahvasti mukana.
Tuloksena saatiin valmis panimokierrospohja, jota hyödynnetään jatkossa Teerenpelin Panimolla & Tislaamolla. Pohja, joka otetaan käyttöön panimolla, on liitteenä opinnäy-tetyön lopussa. Neljännessä luvussa kerrotaan, kuinka se on rakennettu, hyödyntänen tietoperustaa ja aikaisemmin opittua. Ideoita pohjaan on myös haettu Teerenpelin tis-laamolla järjestettävien Pellolta Pulloon -viskikierrosten toimivasta konseptista, jolloin panimokierrokset pysyvät myös Teerenpeli-teeman mukaisina. Sen lisäksi, että kier-rospohjaa tullaan jatkossa käyttämään panimokierroksia järjestäessä, saadaan sillä lisää näkyvyyttä sekä myös kassatuloja Teerenpelin Panimon & Tislaamon kassaan.