Tubettaja osana markkinointia : Katsaus kaupallisiin yhteistyövideoihin Youtubessa
Lunki, Jenna (2018)
Lunki, Jenna
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122782
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, millaisia kaupallisia yhteistyövideoita suomalaiset tubettajat tekevät YouTubeen, ja selvittää, löytyykö niistä yhdistäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat myös videon vaikuttavuuteen mainoksena. Oma kiinnostukseni YouTubea ja tubettamista kohtaan johtivat tämän tutkielman toteuttamiseen. Oman kokemukseni mukaan YouTubella ja tubettajilla on paljon annettavaa myös markkinointiin, mutta syystä tai toisesta niitä vähätellään vielä paljon. Siksi halusin selvittää, millaisia kaupallisia yhteistyövideoita tällä hetkellä Suomessa tehdään.
Tietoperustassa perehdyn aluksi sosiaaliseen mediaan ja sen määritelmään sekä lyhyesti myös sen historiaan. Lisäksi avaan sosiaalisen median vaikutusta markkinointiin. Perehdyn myös YouTuben asemaan sosiaalisena mediana sekä käyn läpi blogien ja vlogien vaiheita niiden syntymisestä aina tähän päivään asti.
Aineistona toimii kolmekymmentä erilaista kaupallista yhteistyövideota kolmelta eri tubettajalta. Näistä kuutta videota olen analysoinut tarkemmin sisällönanalyysin avulla. Kaikki kolmekymmentä videota on koottu Liitteet-osioon.
Analyysin tulosten perusteella kaupallisille yhteistyövideoille ei ole yhtä oikeaa muottia, vaan sisältö on yleensä tekijänsä näköinen. Erilaisesta sisällöstä huolimatta tietyt piirteet yhdistävät kaikkia kaupallisia yhteistyövideoita ja tekevät videosta kiinnostavan sekä näin myös toimivan mainoksen. Näin se hyödyttää sekä sen tekijää että yhteistyökumppania.
Tätä tutkimusta olisi mahdollista syventää vielä haastattelemalla tubettajia sekä yrityksiä, jotka ovat tehneet yhteistyötä tubettajien kanssa. Näin saataisiin vielä tarkempaa tietoa siitä, mitä yritykset ja tubettajat itse ajattelevat yhteistyöstä sekä millainen prosessi videon tekeminen on.
Tietoperustassa perehdyn aluksi sosiaaliseen mediaan ja sen määritelmään sekä lyhyesti myös sen historiaan. Lisäksi avaan sosiaalisen median vaikutusta markkinointiin. Perehdyn myös YouTuben asemaan sosiaalisena mediana sekä käyn läpi blogien ja vlogien vaiheita niiden syntymisestä aina tähän päivään asti.
Aineistona toimii kolmekymmentä erilaista kaupallista yhteistyövideota kolmelta eri tubettajalta. Näistä kuutta videota olen analysoinut tarkemmin sisällönanalyysin avulla. Kaikki kolmekymmentä videota on koottu Liitteet-osioon.
Analyysin tulosten perusteella kaupallisille yhteistyövideoille ei ole yhtä oikeaa muottia, vaan sisältö on yleensä tekijänsä näköinen. Erilaisesta sisällöstä huolimatta tietyt piirteet yhdistävät kaikkia kaupallisia yhteistyövideoita ja tekevät videosta kiinnostavan sekä näin myös toimivan mainoksen. Näin se hyödyttää sekä sen tekijää että yhteistyökumppania.
Tätä tutkimusta olisi mahdollista syventää vielä haastattelemalla tubettajia sekä yrityksiä, jotka ovat tehneet yhteistyötä tubettajien kanssa. Näin saataisiin vielä tarkempaa tietoa siitä, mitä yritykset ja tubettajat itse ajattelevat yhteistyöstä sekä millainen prosessi videon tekeminen on.