Yritysidean konseptointi : Case: Kahvila Lahden ydinkeskustaan?
Yrjölä, Ella; Pukaralammi, Maarit (2018)
Yrjölä, Ella
Pukaralammi, Maarit
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua yritysidean konseptointiin, toimintaympäristö, kilpailijat sekä asiakkaiden mielipiteet huomioiden. Opinnäytetyö antaa käsityksen siitä, mitä konsepti tarkoittaa ja mitä on konseptisuunnittelu. Työssämme myös syvennyttiin toimintaympäristöä tutkivaan teoriaan ja konseptoinnin teoriaan markkinoinnista asiakaskokemukseen. Tutustuminen toimintaympäristöanalyysiin, kilpailijoihin sekä konseptoinnin perusteisiin auttoivat selvittämään case-kysymystämme, onko Lahden ydinkeskustassa tilaa tai kysyntää uudelle kahvilalle.
Empiirinen osuus suoritettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin, teemahaastatteluina sekä hyödyntäen havainnointia toimintaympäristöstä ja kilpailijoista. Teorialukujen johdattelemana teimme Lahden keskustasta toimintaympäristöanalyysin Pestel-analyysin rakennetta mukaillen sekä arvioiden ydinkeskustan kilpailijoita. Toisena tiedonkeruu menetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelimme yhtätoista eri-ikäistä ja erilaisessa sosiaalisessa asemassa olevaa henkilöä. Tavoitteena oli saada asiakasnäkökulmasta mielikuva siitä, millaisena he kokevat Lahden keskustan ja mitä he odottavat hyvään asiakaskokemukseen.
Keskeisimpien tulosten perusteella Lahden keskusta on kehittyvä toimintaympäristö, jossa on kysyntää uudelle kahvilalle. Tämä työ toimii pohjana täsmällisemmän toimintaympäristöanalyysin sekä kilpailijakartoituksen tekemiseen, jolloin voitaisiin tehdä kattavampia päätelmiä siihen hetkeen sopivasta markkinaraosta. Konseptisuunnittelun teoria ohjaa yritysidean luomisessa muitakin kuin ravitsemusalan yrittäjiä.
Empiirinen osuus suoritettiin kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin, teemahaastatteluina sekä hyödyntäen havainnointia toimintaympäristöstä ja kilpailijoista. Teorialukujen johdattelemana teimme Lahden keskustasta toimintaympäristöanalyysin Pestel-analyysin rakennetta mukaillen sekä arvioiden ydinkeskustan kilpailijoita. Toisena tiedonkeruu menetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastattelimme yhtätoista eri-ikäistä ja erilaisessa sosiaalisessa asemassa olevaa henkilöä. Tavoitteena oli saada asiakasnäkökulmasta mielikuva siitä, millaisena he kokevat Lahden keskustan ja mitä he odottavat hyvään asiakaskokemukseen.
Keskeisimpien tulosten perusteella Lahden keskusta on kehittyvä toimintaympäristö, jossa on kysyntää uudelle kahvilalle. Tämä työ toimii pohjana täsmällisemmän toimintaympäristöanalyysin sekä kilpailijakartoituksen tekemiseen, jolloin voitaisiin tehdä kattavampia päätelmiä siihen hetkeen sopivasta markkinaraosta. Konseptisuunnittelun teoria ohjaa yritysidean luomisessa muitakin kuin ravitsemusalan yrittäjiä.