Hyvinvointia musiikista : Musiikin hyvinvointivaikutukset kirjastopalveluissa-hanke Oulun kaupunginkirjastossa
Pietilä, Katja (2018)
Pietilä, Katja
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122764
Tiivistelmä
Aihe opinnäytetyöhön tuli Oulun kaupunginkirjaston musiikkiosastolta, jossa aloitettiin syksyllä 2018 Musiikin hyvinvointivaikutukset kirjastopalveluissa-niminen hanke. Yhteistyössä olivat Limingan kunnankirjasto ja ryhmä Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen opiskelijoita. Aluehallintoviraston tukeman hankkeen avulla tahdottiin muun muassa lisätä musiikkikirjastopalveluiden houkuttelevuutta ja etsiä uusia palvelumuotoja.
Opinnäytteen tavoitteena on tuoda esille musiikin hyvinvointia lisääviä vaikutuksia, kuvata hankkeen prosessia ja toimia eräänlaisena oppimispäiväkirjana kirjoittajan tutustuessa hanke- ja tapahtumatoimintaan. Työssä on kerrottu miten musiikki vaikuttaa positiivisesti niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja miten sitä voidaan hyödyntää erilaisissa hoitotyötilanteissa. Lähteinä on käytetty aiheesta kirjoitettuja kirjoja, lehtiartikkeleita ja tutkimuksia. Musiikkikirjastojen historiasta on annettu myös lyhyt katsaus. Hanketta ja sen etenemistä sekä tapahtumatuokioita kuvaava osuus on kirjoittajan havainnoinnin ja haastatteluiden perusteella koottu.
Lopuksi on arvioitu, että hanke oli onnistunut ja hyödyllinen kaikille siihen osallistuneille osapuolille. Sen toteutus vastasi suurimmaksi osaksi hyvin hankehakemuksessa esitettyyn suunnitelmaan, sillä sen myötä luotiin esimerkiksi uudenlaisia tapahtumamuotoja kirjastoautossa pidettyjen musiikkituokioiden myötä, ja musiikkipalveluista saatiin esite, jonka avulla voidaan lisätä asiakkaiden tietoisuutta musiikkikirjastopalveluista. Oppimiskokemuksena opinnäytetyö ja hanke olivat myös kirjoittajalle onnistuneita.
Opinnäytteen tavoitteena on tuoda esille musiikin hyvinvointia lisääviä vaikutuksia, kuvata hankkeen prosessia ja toimia eräänlaisena oppimispäiväkirjana kirjoittajan tutustuessa hanke- ja tapahtumatoimintaan. Työssä on kerrottu miten musiikki vaikuttaa positiivisesti niin fyysisesti kuin psyykkisesti ja miten sitä voidaan hyödyntää erilaisissa hoitotyötilanteissa. Lähteinä on käytetty aiheesta kirjoitettuja kirjoja, lehtiartikkeleita ja tutkimuksia. Musiikkikirjastojen historiasta on annettu myös lyhyt katsaus. Hanketta ja sen etenemistä sekä tapahtumatuokioita kuvaava osuus on kirjoittajan havainnoinnin ja haastatteluiden perusteella koottu.
Lopuksi on arvioitu, että hanke oli onnistunut ja hyödyllinen kaikille siihen osallistuneille osapuolille. Sen toteutus vastasi suurimmaksi osaksi hyvin hankehakemuksessa esitettyyn suunnitelmaan, sillä sen myötä luotiin esimerkiksi uudenlaisia tapahtumamuotoja kirjastoautossa pidettyjen musiikkituokioiden myötä, ja musiikkipalveluista saatiin esite, jonka avulla voidaan lisätä asiakkaiden tietoisuutta musiikkikirjastopalveluista. Oppimiskokemuksena opinnäytetyö ja hanke olivat myös kirjoittajalle onnistuneita.