Repun täydeltä ensiaputaitoja : Toiminnallinen ohjauspäivä kuudesluokkalaisille
Huusko, Noora; Määttä, Irina (2018)
Huusko, Noora
Määttä, Irina
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022679
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kouluikäisten lasten ensiaputaitojen kartoittamista ja ohjaamista. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä kuudennen luokan oppilaiden ensiaputaitoja ja antaa valmiuksia toimia oikein ensiapua vaativissa tilanteissa. Työn tavoitteena oli järjestää oppilaiden tarpeita vastaava toiminnallinen ohjauspäivä, jonka suunnittelu ja toteutus pohjautuivat oppilaille toteutetun kirjallisen kartoituskyselyn tuloksiin. Toiminnallisen ohjauspäivän jälkeen sama kysely toteutettiin arviointikyselynä mahdollisen lisääntyneen tiedon havaitsemiseksi. Toimeksiantajana toimi Mäntsälässä sijaitseva Nummisten koulu.
Opinnäytetyössä käsiteltävät ensiaputoimet valittiin kattamaan yleisimpiä maallikon antamia ensiaputoimia. Teoriaosassa käsitellyt aiheet lisäävät tietoa oppimisesta, kyseessä olevasta kohderyhmästä ja sen tarkoituksenmukaisesta ohjaamisesta ja kohtaamisesta. Asenteiden syntymistä, ensiapua ja siihen liittyviä lakeja sekä ohjeistuksia sivutaan lyhyesti.
Kartoituskysely paljasti oppilailla olevan puutteita useissa työssä käsiteltävissä ensiaputoimissa. Heikot ensiaputaidot tulivat ilmi erityisesti oppilaiden elvytystaidoissa, kylkiasennon hallitsemisessa ja vuotavan haavan tyrehdyttämisessä. Myös nyrjähtäneelle nilkalle sekä nenäverenvuodosta kärsivälle henkilölle annettavissa ensiaputoimissa havaittiin puutteita. Arviointikyselyn perusteella voidaan todeta, että ensiaputaitojen harjoitteleminen käytännössä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa lisäsivät oppilaiden ensiaputaitoja. Erityisesti ne taidot, jotka olivat oppilailla heikoiten hallussa, lisääntyivät.
Opinnäytetyössä käsiteltävät ensiaputoimet valittiin kattamaan yleisimpiä maallikon antamia ensiaputoimia. Teoriaosassa käsitellyt aiheet lisäävät tietoa oppimisesta, kyseessä olevasta kohderyhmästä ja sen tarkoituksenmukaisesta ohjaamisesta ja kohtaamisesta. Asenteiden syntymistä, ensiapua ja siihen liittyviä lakeja sekä ohjeistuksia sivutaan lyhyesti.
Kartoituskysely paljasti oppilailla olevan puutteita useissa työssä käsiteltävissä ensiaputoimissa. Heikot ensiaputaidot tulivat ilmi erityisesti oppilaiden elvytystaidoissa, kylkiasennon hallitsemisessa ja vuotavan haavan tyrehdyttämisessä. Myös nyrjähtäneelle nilkalle sekä nenäverenvuodosta kärsivälle henkilölle annettavissa ensiaputoimissa havaittiin puutteita. Arviointikyselyn perusteella voidaan todeta, että ensiaputaitojen harjoitteleminen käytännössä sekä yksin että yhdessä muiden kanssa lisäsivät oppilaiden ensiaputaitoja. Erityisesti ne taidot, jotka olivat oppilailla heikoiten hallussa, lisääntyivät.