6. luokkalaisten seksuaalikasvatus
Kinnunen, Susanna; Sjöman, Pinja (2018)
Kinnunen, Susanna
Sjöman, Pinja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa erään vantaalaisen koulun 6. luokkalaisille ohjaustuokio seksuaalisuudesta, murrosiän muutoksista ja seurustelusta. Tarkoituksena oli luoda lapsia osallistava ohjaustuokio, jossa opitaan murrosiästä ja seksuaalisuudesta kehittämämme pelin keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli opettaa nuorille seksuaalisuudesta niin, että he omaksuisivat tiedon helposti ja saisivat kattavan kuvan siitä, mitä kehossa tapahtuu murrosiän kynnyksellä. Tavoitteena oli normalisoida seksuaalisuuteen liittyvät uskomukset, ajatukset, pelot ja epävarmuudet. Tavoitteena oli myös luoda ammattihenkilöstölle materiaalia seksuaalikasvatuksen tueksi. Opinnäytetyön tekijöiden tavoitteena oli kehittää omia ryhmänohjaustaitoja, osata kertoa murrosiän muutoksista ikäryhmälle sopivalla tavalla sekä normalisoida lasten käsityksiä seksuaalisuuteen ja murrosikään liittyen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan seksuaalisuutta kohdennettuna nuorten seksuaalisuuteen, seurusteluun, murrosikään, seksuaalikasvatukseen, -valistukseen, -opetukseen ja -neuvontaan sekä ryhmänohjaukseen. Teoriatietoa sekä koulun 6. luokkalais-ten lähettämiä kysymyksiä hyödyntäen suunniteltiin sekä toteutettiin käytännössä yhteensä neljä ohjaustuokiota, neljälle koulun 6. luokalle. Ohjaustuokiot pitivät sisällään peliosuuden, sen läpi käymisen käsite käsitteeltä, teoriatiedon jakamisen, yhteisen jatkuvan keskustelun sekä palautelomakkeiden täyttämisen.
Ohjaustuokioita arvioitiin oppilaiden, opettajien ja terveydenhoitajien kirjallisella palautteella, vapaalla suullisella palautteella sekä havainnoimalla tuntien kulkua. Palautteiden mukaan oppilaat kokivat hyötyvänsä ohjaustuokioista ja saivat uutta tietoa murrosiästä sekä seurustelusta. Opinnäytetyötä tehdessä kehittämisen kohteeksi nousi erityisesti se, että kouluissa puhuttaisiin avoimemmin seksuaalisuudesta ja sen monimuotoisuudesta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan seksuaalisuutta kohdennettuna nuorten seksuaalisuuteen, seurusteluun, murrosikään, seksuaalikasvatukseen, -valistukseen, -opetukseen ja -neuvontaan sekä ryhmänohjaukseen. Teoriatietoa sekä koulun 6. luokkalais-ten lähettämiä kysymyksiä hyödyntäen suunniteltiin sekä toteutettiin käytännössä yhteensä neljä ohjaustuokiota, neljälle koulun 6. luokalle. Ohjaustuokiot pitivät sisällään peliosuuden, sen läpi käymisen käsite käsitteeltä, teoriatiedon jakamisen, yhteisen jatkuvan keskustelun sekä palautelomakkeiden täyttämisen.
Ohjaustuokioita arvioitiin oppilaiden, opettajien ja terveydenhoitajien kirjallisella palautteella, vapaalla suullisella palautteella sekä havainnoimalla tuntien kulkua. Palautteiden mukaan oppilaat kokivat hyötyvänsä ohjaustuokioista ja saivat uutta tietoa murrosiästä sekä seurustelusta. Opinnäytetyötä tehdessä kehittämisen kohteeksi nousi erityisesti se, että kouluissa puhuttaisiin avoimemmin seksuaalisuudesta ja sen monimuotoisuudesta.