Markkinoinnin kehittämissuunnitelma EOM-jalkapallolehdelle
Koponen, Jere (2018)
Koponen, Jere
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa suomalaisen jalkapalloilun erikoislehteä julkaisevalle yritykselle soveltuva markkinoinnin kehittämissuunnitelma vuodelle 2019. Yrityksen sivutuotteita ovat erimuotoiset digitaaliset mediasisällöt, jotka pitävät sisällään podcast- lähetyksiä, EOM TV -makasiiniohjelmaa sekä jalkapallo-otteluiden livelähetyksiä. Kehittämissuunnitelman tueksi lehden tilaajille toteutettiin kyselytutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia jo toteutuneen markkinoinnin tehokkuutta, asiakkaiden tietoisuutta yrityksen sivutuotteista sekä lehden tilaajien mielikuvia yrityksestä.
Kyselylomake lähetettiin lokakuussa 2018 yrityksen asiakasrekisterin mukaisesti yhteensä 586 henkilön sähköpostiosoitteisiin. Yrityksen päätuotteen eli lehden tilaajamäärä on tätä määrää suurempi, mutta kaikkien sähköpostiosoitteita ei ollut kirjattuna yrityksen asiakasrekisteriin. Kyselyyn saatiin lopulta 218 vastausta, mikä muodosti kyselyn vastaamisprosentiksi noin 37%.
Printtimedian hitaasta kuolemasta on kirjoitettu jo vuosia, mutta suurin osa kyselyyn vastanneista henkilöistä ilmoitti lukevansa EOM-jalkapallolehtensä mieluiten printtiversiona. Kyselytutkimus osoitti myös, että EOM-jalkapallolehden nykyisillä asiakkailla on yrityksen tavoitteiden mukaisia kokemuksia ja mielikuvia, mutta tuotetarjooman tiedostaminen on heikkoa. EOM-jalkapallolehti tarvitsee jatkossa jatkuvuutta ja suunnitelmallisuutta markkinointiinsa, jotta nykyiset ja uudet asiakkaat tulevat tietoisiksi yrityksestä sekä sen tarjoamista tuotteista. Tämä johtaa vahvistuneeseen brändiin sekä lopulta suurempaan asiakaskuntaan.
Opinnäytetyön lopputuotoksena yritykselle rakennettiin markkinoinnin kehittämissuunnitelma ensi vuoden markkinointitoimenpiteille. Suunnitelman vuosikellosta käy ilmi tutkijan ehdottamat toimenpiteet yrityksen markkinoinnin kehittämiselle tulevan vuoden aikana. Toimenpide-ehdotukset on jaksotettu kuukausitasolle ja niitä ovat esimerkiksi erilaisten kampanjoiden järjestäminen sekä eri markkinointikanavien hyödyntäminen. Lopputuotoksen jatkotoimenpiteeksi yritykselle suositellaan markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista.
Kyselylomake lähetettiin lokakuussa 2018 yrityksen asiakasrekisterin mukaisesti yhteensä 586 henkilön sähköpostiosoitteisiin. Yrityksen päätuotteen eli lehden tilaajamäärä on tätä määrää suurempi, mutta kaikkien sähköpostiosoitteita ei ollut kirjattuna yrityksen asiakasrekisteriin. Kyselyyn saatiin lopulta 218 vastausta, mikä muodosti kyselyn vastaamisprosentiksi noin 37%.
Printtimedian hitaasta kuolemasta on kirjoitettu jo vuosia, mutta suurin osa kyselyyn vastanneista henkilöistä ilmoitti lukevansa EOM-jalkapallolehtensä mieluiten printtiversiona. Kyselytutkimus osoitti myös, että EOM-jalkapallolehden nykyisillä asiakkailla on yrityksen tavoitteiden mukaisia kokemuksia ja mielikuvia, mutta tuotetarjooman tiedostaminen on heikkoa. EOM-jalkapallolehti tarvitsee jatkossa jatkuvuutta ja suunnitelmallisuutta markkinointiinsa, jotta nykyiset ja uudet asiakkaat tulevat tietoisiksi yrityksestä sekä sen tarjoamista tuotteista. Tämä johtaa vahvistuneeseen brändiin sekä lopulta suurempaan asiakaskuntaan.
Opinnäytetyön lopputuotoksena yritykselle rakennettiin markkinoinnin kehittämissuunnitelma ensi vuoden markkinointitoimenpiteille. Suunnitelman vuosikellosta käy ilmi tutkijan ehdottamat toimenpiteet yrityksen markkinoinnin kehittämiselle tulevan vuoden aikana. Toimenpide-ehdotukset on jaksotettu kuukausitasolle ja niitä ovat esimerkiksi erilaisten kampanjoiden järjestäminen sekä eri markkinointikanavien hyödyntäminen. Lopputuotoksen jatkotoimenpiteeksi yritykselle suositellaan markkinointiviestintäsuunnitelman laatimista.