Facebook-markkinointikampanja verkkokaupan myynninedistämisessä - Case Hobbybox.fi
Kanerva, Tuomas (2018)
Kanerva, Tuomas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa verkkokaupalle Facebook-markkinointikampanja. Markkinointikampanjan tarkoituksena oli selvittää Facebook-mainostuksen kannattavuus yrityksen myynninedistämisessä.
Opinnäytetyön case-yrityksenä on Hobbybox.fi, joka on IP-Agency Finland Oy-yrityksen ylläpitämä verkkokauppa. Verkkokauppa myy urheilu- ja vapaa-ajan tuotteita. Yritys ei vielä hyödynnä Facebook-mainontaa osana digitaalista markkinointiaan, jonka vuoksi tutkimuksen aihetta pidettiin tärkeänä yrityksessä.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuuden käsittelyllä, joka on jaettu kahteen osaan. Ensiksi keskitytään digitaaliseen markkinointiin yleisesti sekä tutustutaan Facebookiin. Toisessa osassa keskitytään tarkemmin Facebook-mainoskampanjaan ja sen luomisen vaiheisiin. Teoriaosuuden jälkeen käydään läpi yrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytila.
Työn toiminnallinen osuus keskittyy Facebook-mainoksen luomiseen ja sen vaiheisiin. Loppupuolella raportoidaan mainoskampanjan tuloksista ja johtopäätöksistä sekä annetaan kehitysehdotukset. Markkinointikampanja kesti 9 päivää ja sen kokonaisbudjetiksi tuli 131,63€. Tällä saatiin mainoksen kattavuudeksi 10 751 ihmistä, joista 241 klikkasi mainosta. Mainosta klikanneista ihmisistä 11 päätyi ostamaan tuotteen. Näillä tuloksilla mainoksen tuloskohtaiseksi hinnaksi ostoa kohden saatiin 11,97€.
Johtopäätöksissä todettiin, että mainoskampanjalla saavutettiin toivottuja tuloksia ja verkkokaupan myyntiä saatiin kasvatettua kannattavasti. Myös mainoksen kattavuuteen ja ostokohtaiseen hintaan oltiin tyytyväisiä. Pohdittiin myös kehitysideoita, jotka ovat hyvä ottaa huomioon tulevissa Facebook-markkinointikampanjoissa. Päädyttiin tulokseen, että yrityksen hyvä jatkossa käyttää Facebook-markkinointia osana sen digitaalista mainontaa.
Opinnäytetyön case-yrityksenä on Hobbybox.fi, joka on IP-Agency Finland Oy-yrityksen ylläpitämä verkkokauppa. Verkkokauppa myy urheilu- ja vapaa-ajan tuotteita. Yritys ei vielä hyödynnä Facebook-mainontaa osana digitaalista markkinointiaan, jonka vuoksi tutkimuksen aihetta pidettiin tärkeänä yrityksessä.
Opinnäytetyö alkaa teoriaosuuden käsittelyllä, joka on jaettu kahteen osaan. Ensiksi keskitytään digitaaliseen markkinointiin yleisesti sekä tutustutaan Facebookiin. Toisessa osassa keskitytään tarkemmin Facebook-mainoskampanjaan ja sen luomisen vaiheisiin. Teoriaosuuden jälkeen käydään läpi yrityksen digitaalisen markkinoinnin nykytila.
Työn toiminnallinen osuus keskittyy Facebook-mainoksen luomiseen ja sen vaiheisiin. Loppupuolella raportoidaan mainoskampanjan tuloksista ja johtopäätöksistä sekä annetaan kehitysehdotukset. Markkinointikampanja kesti 9 päivää ja sen kokonaisbudjetiksi tuli 131,63€. Tällä saatiin mainoksen kattavuudeksi 10 751 ihmistä, joista 241 klikkasi mainosta. Mainosta klikanneista ihmisistä 11 päätyi ostamaan tuotteen. Näillä tuloksilla mainoksen tuloskohtaiseksi hinnaksi ostoa kohden saatiin 11,97€.
Johtopäätöksissä todettiin, että mainoskampanjalla saavutettiin toivottuja tuloksia ja verkkokaupan myyntiä saatiin kasvatettua kannattavasti. Myös mainoksen kattavuuteen ja ostokohtaiseen hintaan oltiin tyytyväisiä. Pohdittiin myös kehitysideoita, jotka ovat hyvä ottaa huomioon tulevissa Facebook-markkinointikampanjoissa. Päädyttiin tulokseen, että yrityksen hyvä jatkossa käyttää Facebook-markkinointia osana sen digitaalista mainontaa.