Elektronisen urheilun tunnettuus yritysmaailmassa
Ruponen, Patrik (2018)
Ruponen, Patrik
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922415
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on tutkia elektronisen urheilun tunnettuutta yritysmaailmassa sekä sitä, kuinka yritykset ovat mukana elektronisessa urheilussa. Tutkimuksella kerättiin myös tietoa siitä, kuinka suuriksi yritykset arvioivat elektronisen urheilun markkinoita ja kasvua Suomessa sekä maailmanlaajuisesti.
Elektronisen urheilun tunnettuutta on tutkittu aikaisemminkin, mutta vain nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Tätä aiempaa tutkimusta käytetään lähteenä, ja sen tuloksia analysoidaan tutkittaessa elektronisen urheilun yleistä tunnettuutta. Tämä tutkimus on ensimmäinen, joka tutkii elektronista urheilua yritysmaailmassa: yritysten tietoa, mukana oloa ja tunnettuuden tasoa.
Opinnäytetyöhön kuuluu kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka jaettiin Etelä- sekä Länsi-Suomen alueella toimiville yrityksille sähköpostitse. Kyselyyn vastaajat olivat päällikkö- ja johtotasolla toimivia henkilöitä. Kysely luotiin Webropol-sivustolla. Vastauksia kerättiin 30.4.2018—12.5.2018 välisenä aikana, ja kyselyyn vastasi 26 eri yritystä.
Tutkimustulokset kertoivat elektronisen urheilun olevan käsitteenä suhteellisen tunnettu. Myös syvempää tietämystä esimerkiksi elektronisen urheilun peleistä sekä organisaatioista oli jonkin verran. Elektronisen urheilun suosiota, varsinkin kotimaassa arvioitiin lähes poikkeuksetta alakanttiin
Elektronisen urheilun tunnettuutta on tutkittu aikaisemminkin, mutta vain nuorten ja nuorten aikuisten keskuudessa. Tätä aiempaa tutkimusta käytetään lähteenä, ja sen tuloksia analysoidaan tutkittaessa elektronisen urheilun yleistä tunnettuutta. Tämä tutkimus on ensimmäinen, joka tutkii elektronista urheilua yritysmaailmassa: yritysten tietoa, mukana oloa ja tunnettuuden tasoa.
Opinnäytetyöhön kuuluu kvantitatiivinen kyselytutkimus, joka jaettiin Etelä- sekä Länsi-Suomen alueella toimiville yrityksille sähköpostitse. Kyselyyn vastaajat olivat päällikkö- ja johtotasolla toimivia henkilöitä. Kysely luotiin Webropol-sivustolla. Vastauksia kerättiin 30.4.2018—12.5.2018 välisenä aikana, ja kyselyyn vastasi 26 eri yritystä.
Tutkimustulokset kertoivat elektronisen urheilun olevan käsitteenä suhteellisen tunnettu. Myös syvempää tietämystä esimerkiksi elektronisen urheilun peleistä sekä organisaatioista oli jonkin verran. Elektronisen urheilun suosiota, varsinkin kotimaassa arvioitiin lähes poikkeuksetta alakanttiin