Utveckling av applikation för förstärkt verklighet i Unity : En jämförelse mellan verktygen Vuforia och ARcore
Virkkala, Kalle (2018)
Virkkala, Kalle
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822292
Tiivistelmä
Förstärkt verklighet (AR) är en teknik som har blivit vanligare i vår vardag. Därmed har även AR-applikationerna blivit allt fler och efterfrågan på AR-utvecklare ökar. Unity som är den mest använda spelmotorn inom AR tillsammans med flera olika AR-specialiserade utvecklingsverktyg ger utvecklare större möjligheter att skapa AR-applikationer. På marknaden finns en stor mängd utvecklingsverktyg som utvecklare kan använda med Unity för att skapa AR-applikationer. Detta arbete fokuserar på två av dessa utvecklingsverktyg, ARcore och Vuforia. Arbetet innehåller en skriftlig del som behandlar AR och AR-tekniken inom smarttelefoner och hur den används i vardagen med verkliga exempel på produkter och användning. En beskrivning av Unity och ut-vecklingsverktygen framställdes till bakgrunden för att hjälpa läsaren att förstå sig på verktygen. Syftet med arbetet är att undersöka AR-tekniken för smarttelefoner med verkliga exempel på produkter och användning av AR. Som stöd för arbetet gjordes en produktutveckling av ett AR-spel som byggts på båda utvecklingsverktygen i Unity med ARcore och Vuforias plansöknings och spårningsverktyg. Arbetet fokusera på att jämföra ARcore och Vuforia i frågan om allmänna skillnader och hur bra de lämpar sig för utvecklingen av AR-spelet. AR-spelet har även genomgått ett prestandatest på pro-cessoranvändningen i båda utvecklingsverktygen. Avgränsningar i arbete är AR inom Android OS smarttelefoner, liksom att Unity endast används tillsammans med ARcore och Vuforia utan annan hårdvara än en smarttelefon. Produktutvecklingen har även lagt tyngd på att förklara hur AR-egenskaperna gjorts i spelet och tar inte upp steg för steg hur spelet gjorts. Resultatet blev ett fungerande och spelbart AR-spel. Jämförelsen av utvecklingsverktygen presenterade att båda verktygen var väldigt liknande med små skillnader i fråga om pris, funktionalitet, användarvänlighet och prestanda. Resultatet kan vara till hjälp vid val av utvecklingsverktyg inom AR. Arbetet kan även användas som stödmaterial eller handbok för utveckling av AR-applikationer med ARcore eller Vuforia i Unity. Augmented reality (AR) is a technique that has become more common in our everyday lives. Therefore, AR applications have also grown and the demand for AR developers is increasing. Unity is the most widely used gaming engine in AR along with several AR-specialized development tools that gives developers great opportunities to create AR applications. On the market there is many development tools that developers can use with Unity to create AR applications. This thesis focuses on two of these development tools, ARcore and Vuforia. The thesis contains a written part that deals with AR and AR technology in smartphones and how it is used in everyday life with real examples of products and usage. A description of Unity and the development tools was prepared in the background to help the reader understand the tools. The purpose of the thesis is to investigate AR technology for smartphones with real examples of products and use of AR. To support the thesis a product development of an AR game was built on Unity with both development tools ARcore and Vuforia's plane finding and tracking tools. The thesis focuses on comparing ARcore and Vuforia on general differences and how well they are suitable for the development of the AR game. The AR game has also undergone a performance test for processor utilization in both development tools. Thesis delimitations are AR in Android OS smartphones, as well as Unity being used only with ARcore and Vuforia without any hardware other than a smartphone. The product development has also emphasized on the AR properties in the game and does not explain step by step how the game was done. The result became a functioning and playable AR game. The comparison of the development tools showed that both tools were very similar with small differences in price, functionality, ease of use and performance. The result may be helpful in selecting development tools within AR. The thesis can also be used as support material or as a manual for developing AR applications with ARcore or Vuforia in Unity.