System center service manager 2016 käyttöönotto : Service Manager ja Self-Service Portal
Nurmi, Jerry (2018)
Nurmi, Jerry
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822264
Tiivistelmä
SCSM eli Microsoft System Center Service Manager on työkalu, jolla yrityksessä pystytään hallinnoimaan IT palveluiden toimintaa. Ohjelmisto on osa System Center tuoteperhettä, ja keskittyy palvelunhallintaan vika-, muutos ja palvelupyyntöjen avulla. IT maailmassa on yhä tärkeämpää IT palveluiden hallinta ja ohjelmisto on tähän tarkoitettu. Opinnäytetyö suoritettiin Telestelle, jolla on jo vanhempi versio kyseisestä ohjelmistosta käytössä. Tavoitteena oli suorittaa pilottiversion asennus testiympäristöön ja yritykselle uusien ominaisuuksien asennus testiympäristössä.
Opinnäytetyön taustalla oli tarve päivittää IT palvelunhallintaohjelmisto versiosta 2012 seuraavaan versioon, sillä System Center on tarkoitus päivittää uudempaan versioon ja tämän myötä liitännäiset katoavat ohjelmistojen väliltä.
Opinnäytetyössä keskityttiin IT palvelunhallintaan ja kuinka tämä suoritetaan Telestellä käyttäen SCSM-ohjelmistoa. Tämän lisäksi käytiin läpi, kuinka System Center Service Managerin asennus suoritetaan käytännössä. Uutena ominaisuutena vanhaan versioon nähden tuli itsepalveluportaali, joka helpottaa loppukäyttäjien kommunikointia IT-osaston kanssa. Portaalista pystyy seuraamaan omien ilmoitusten etenemistä ja myös hakemaan ratkaisuita tunnettuihin ongelmiin, joita käyttäjillä on ollut aiemmin. Tämän lisäksi portaali tarjoaa mahdollisuuden suoraan muokattuihin ongelma- ja palvelupyyntöihin, joka helpottaa IT-osaston ja loppukäyttäjän työtä. Opinnäytetyön lähdemateriaalina käytettiin Microsoftin omaa tietokirjastoa sekä IT hallinnan viitekehyksiin liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimiva kokonaisuus ja dokumentoida, kuinka yritys suorittaa IT palveluita. Tässä onnistuttiin, sillä opinnäytetyö on kattava kokonaisuus, kuinka ohjelmisto saadaan toimintaan perus asetuksilla ja ohjeistus siitä, kuinka IT palvelutiski toimii.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että ohjelmiston asennuksen perustoiminnot ovat helpolla asennettavissa, mutta omaan toimintaan sopivaksi muokkaaminen vaatii paljon enemmän aikaa ja resursseja.
Opinnäytetyön taustalla oli tarve päivittää IT palvelunhallintaohjelmisto versiosta 2012 seuraavaan versioon, sillä System Center on tarkoitus päivittää uudempaan versioon ja tämän myötä liitännäiset katoavat ohjelmistojen väliltä.
Opinnäytetyössä keskityttiin IT palvelunhallintaan ja kuinka tämä suoritetaan Telestellä käyttäen SCSM-ohjelmistoa. Tämän lisäksi käytiin läpi, kuinka System Center Service Managerin asennus suoritetaan käytännössä. Uutena ominaisuutena vanhaan versioon nähden tuli itsepalveluportaali, joka helpottaa loppukäyttäjien kommunikointia IT-osaston kanssa. Portaalista pystyy seuraamaan omien ilmoitusten etenemistä ja myös hakemaan ratkaisuita tunnettuihin ongelmiin, joita käyttäjillä on ollut aiemmin. Tämän lisäksi portaali tarjoaa mahdollisuuden suoraan muokattuihin ongelma- ja palvelupyyntöihin, joka helpottaa IT-osaston ja loppukäyttäjän työtä. Opinnäytetyön lähdemateriaalina käytettiin Microsoftin omaa tietokirjastoa sekä IT hallinnan viitekehyksiin liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada toimiva kokonaisuus ja dokumentoida, kuinka yritys suorittaa IT palveluita. Tässä onnistuttiin, sillä opinnäytetyö on kattava kokonaisuus, kuinka ohjelmisto saadaan toimintaan perus asetuksilla ja ohjeistus siitä, kuinka IT palvelutiski toimii.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että ohjelmiston asennuksen perustoiminnot ovat helpolla asennettavissa, mutta omaan toimintaan sopivaksi muokkaaminen vaatii paljon enemmän aikaa ja resursseja.