Tekoälyn hyödyntäminen verkkokaupan markkinoinnin tehostamiseksi
Jääskeläinen, Emmi (2018)
Jääskeläinen, Emmi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822249
Tiivistelmä
Projekti toteutettiin Hobby Hall Oy:lle, joka kuuluu SGN Groupille. Toimeksiantajalla on Suomen toiseksi suurin yleisverkkokauppa, jonka lisäksi sillä on yksi myymälä Vantaalla ja Outlet- myymälä Kuusankoskella. Viron suurimman verkkokaupan Hansapostin kanssa fuu-sioitumisen jälkeen erilaisia tuotteita on jopa melkein 330 000.
Fuusioitumisen yhteydessä yritys alkoi kehittämään toimintaansa. Tästä selkeänä jatkumona haluttiin myös verkkokauppaa kehittää. Insinöörityö rajattiin koskemaan verkkokaupan markkinointia ja erityisesti tekoälyn hyödyntämistä siinä. Työn tavoitteena oli tehdä alustava tutkimus siitä, millä eri keinoin tekoälyä voitaisiin hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa. Tämän lisäksi haluttiin selvittää, missä järjestyksessä näitä keinoja olisi hyvä lähteä toteuttamaan.
Insinöörityössä on aluksi kattava esittely toimeksiantajasta. Työn aiheeseen perehdyttiin kolmesta eri näkökulmasta, jotka ovat: markkinointi, verkkokauppa ja tekoäly. Tarkemmin markkinoinnissa perehdyttiin sen eri keinoihin, verkkokaupasta myymälöiden ja verkkokauppojen eroihin sekä tekoälystä koneoppimiseen.
Benchmarking-analyysin avulla tutkittiin, miten kolme Hobby Hallin kanssa saman tyylistä menestyvää verkkokauppaa tekevää yritystä hyödyntävät tekoälyä omassa markkinoinnissaan. Tuloksena saatiin kehitysehdotustaulukko, jossa on esitetty useampi keino joita Hobby Hall voisi hyödyntää. Nämä kehitysehdotukset järjestettiin tämän jälkeen toiseen tauluk-koon, josta käy ilmi vaiheittain, missä järjestyksessä kehitysehdotuksia tulisi toteuttaa.
Tämän projektin tuloksena Hobby Hall sai selkeän kuvan, mitä eri keinoja kohdeyrityksen olisi hyödyllistä käyttää verkkokauppansa markkinoinnin kehityksessä. Jotta yritys voi lähteä näitä keinoja toteuttamaan tulee sen ensin tehdä jokaisesta keinosta tarkat kehityssuunnitelmat.
Fuusioitumisen yhteydessä yritys alkoi kehittämään toimintaansa. Tästä selkeänä jatkumona haluttiin myös verkkokauppaa kehittää. Insinöörityö rajattiin koskemaan verkkokaupan markkinointia ja erityisesti tekoälyn hyödyntämistä siinä. Työn tavoitteena oli tehdä alustava tutkimus siitä, millä eri keinoin tekoälyä voitaisiin hyödyntää verkkokaupan markkinoinnissa. Tämän lisäksi haluttiin selvittää, missä järjestyksessä näitä keinoja olisi hyvä lähteä toteuttamaan.
Insinöörityössä on aluksi kattava esittely toimeksiantajasta. Työn aiheeseen perehdyttiin kolmesta eri näkökulmasta, jotka ovat: markkinointi, verkkokauppa ja tekoäly. Tarkemmin markkinoinnissa perehdyttiin sen eri keinoihin, verkkokaupasta myymälöiden ja verkkokauppojen eroihin sekä tekoälystä koneoppimiseen.
Benchmarking-analyysin avulla tutkittiin, miten kolme Hobby Hallin kanssa saman tyylistä menestyvää verkkokauppaa tekevää yritystä hyödyntävät tekoälyä omassa markkinoinnissaan. Tuloksena saatiin kehitysehdotustaulukko, jossa on esitetty useampi keino joita Hobby Hall voisi hyödyntää. Nämä kehitysehdotukset järjestettiin tämän jälkeen toiseen tauluk-koon, josta käy ilmi vaiheittain, missä järjestyksessä kehitysehdotuksia tulisi toteuttaa.
Tämän projektin tuloksena Hobby Hall sai selkeän kuvan, mitä eri keinoja kohdeyrityksen olisi hyödyllistä käyttää verkkokauppansa markkinoinnin kehityksessä. Jotta yritys voi lähteä näitä keinoja toteuttamaan tulee sen ensin tehdä jokaisesta keinosta tarkat kehityssuunnitelmat.