Stöd för barn i familjer där alkoholmissbruk förekommer : En litteraturstudie
Evars, Karin (2018)
Evars, Karin
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822224
Tiivistelmä
Detta arbete skrevs på beställning av Raseborg stad för spetsprojektet Programmet för utveckling av barn och familjetjänster. Projektet startade 2016 och målet är att utgå från barn och deras familjer när barn- och familjetjänsterna utvecklas så att stödet ska bli så effektivt som möjligt. Syftet för detta examensarbete var att ta reda på vilket stöd som barn under skolåldern som växer upp i en familj med alkoholmissbruksproblematik behöver. För att få reda på vilket stöd som barn behöver utreds samtidigt utmaningar som barn utsätts för till följd av att leva i familjer med alkoholmissbruk. Frågeställningarna var: Vilka utmaningar utsätts barn under skolåldern för i familjer där alkoholmissbruk förekommer? Vilket stöd behöver barn under skolåldern som växer upp i missbruksförhållanden? Arbetets teoretiska referensram är ett socialpedagogiskt förhållningssätt, risk och skyddsfaktorer och resiliens. Metoden är en allmän litteraturstudie. Arbetet är begränsat till barn under skolåldern och behandlar alkoholmissbruksproblematik, vilket kan vara ett känsligt ämne. Arbetet baseras på elva forskningar främst från Finland men även från Storbritannien, Australien och USA. För att bearbeta det insamlade materialet användes innehållsanalys. Resultatet visade att barn under skolåldern som lever i familjer där missbruk förekommer sällan blir sedda och hörda samt lever isolerade och i otrygghet. Det stöd som barn behöver för att klara av den svåra livssituationen är egen och integrerad intervention, expertkunnande samt multiprofessionellt samarbete mellan de professionella. Olika copingstrategier och resiliens hjälper också barnen att leva i den utmanande livssituationen. Slutsatser för arbetet var att professionella bör ingripa i ett tidigt skede, skapa en god samt kontinuerlig relation med barnet och stärka hens resurser. En egen och integrerad intervention borde utvecklas och systematiseras för barn. Interventionen bör utgå från barnets bästa och bli en naturlig del av socialarbetet.