Nuorten laulaminen : Motivaatio ja innostus
Tikkanen, Asta (2018)
Tikkanen, Asta
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822207
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee nuorten lauluintoa ja motivaatiota. Tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät ovat nuorten laulamisen apuna tukemassa laulua ja mitkä tekijät mahdollisesti hankaloittavat sitä. Työn tavoitteena on tuoda esille lauluprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Tällaisia ovat muun muassa musiikkisuhde, nuoren musikaalinen kehitys, musiikillinen älykkyys ja musiikin opiskelumotivaatio.
Aineistona työssä on käytetty alan tärkeitä ja keskeisiä teoksia vuodesta 1950 alkaen tähän päivään asti. Kirjallisuus on opinnäytetyön keskeisin tietoperusta, jota sitten peilataan omiin kokemuksiin. Teoriaosuus käsittelee nuorten lauluopetusta ja äänenmuodostusta hyvin teoreettisesta näkökulmasta, kun taas omissa kokemuksissa tarkastellaan aihetta henkilökohtaisesta näkökulmasta.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset osoittavat, että nuoren musikaalinen kehitys koostuu monista osatekijöistä. Näistä tärkeimpänä on varmasti musiikin opiskelumotivaatio, josta saisi itsestään hyvän jatkotutkimusaiheen. On paljolti nuoresta itsestän kiinni, millaisen musiikki- tai laulu-uran nuori valitsee, tai mihin hän päätyy. Tässä työssä on tarkasteltu laulu uraa kirjottajan henkilökohtaisesta näkökulmasta. Musiikin ja laulun opetus on tietynlaisessa murroksessa, ja klassisen laulun aloittaminen yhä nuorempana kiinnostaa. Lisäksi työ sisältää ajatuksia monista muistakin mielenkiintoisista aiheista, kuten musiikillinen älykkyys älykkyyden alalajina sekä musiikin opetuksen muuttuvuus ja murros.
Aineistona työssä on käytetty alan tärkeitä ja keskeisiä teoksia vuodesta 1950 alkaen tähän päivään asti. Kirjallisuus on opinnäytetyön keskeisin tietoperusta, jota sitten peilataan omiin kokemuksiin. Teoriaosuus käsittelee nuorten lauluopetusta ja äänenmuodostusta hyvin teoreettisesta näkökulmasta, kun taas omissa kokemuksissa tarkastellaan aihetta henkilökohtaisesta näkökulmasta.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset osoittavat, että nuoren musikaalinen kehitys koostuu monista osatekijöistä. Näistä tärkeimpänä on varmasti musiikin opiskelumotivaatio, josta saisi itsestään hyvän jatkotutkimusaiheen. On paljolti nuoresta itsestän kiinni, millaisen musiikki- tai laulu-uran nuori valitsee, tai mihin hän päätyy. Tässä työssä on tarkasteltu laulu uraa kirjottajan henkilökohtaisesta näkökulmasta. Musiikin ja laulun opetus on tietynlaisessa murroksessa, ja klassisen laulun aloittaminen yhä nuorempana kiinnostaa. Lisäksi työ sisältää ajatuksia monista muistakin mielenkiintoisista aiheista, kuten musiikillinen älykkyys älykkyyden alalajina sekä musiikin opetuksen muuttuvuus ja murros.