Analys av Facebookinlägg: : Två praktikfall inom evenemangsmarknadsföring
von Bruun, Oskar (2018)
von Bruun, Oskar
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822205
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822205
Tiivistelmä
Detta examensarbete innehåller en forskning av Facebookinlägg inom evenemangsmarknadsföring. Många mindre evenemang marknadsförs endast med hjälp av Facebookevenemang. Bristen på marknadsföringen kan bero på många olika saker, t.ex. brist på resurser eller kunskap. Syftet för arbetet är att utreda hurdana Facebookinlägg skapar mest synlighet åt ett evenemang? I forskningen analyseras Facebookinlägg från två olika festivaler: Rockfest och Tuska Festival. Genom att analysera inlägg från två stora festivaler kan man se hurdana inlägg som genererar reaktioner och engagemang av människor på Facebook. Vid datainsamlingen samlades endast inlägg publicerade i festivalens Facebookevenemang, på festivalens eget Facebook-konto. Endast inlägg publicerade en månad före evenemanget togs i beaktande. Genom att endast analysera inlägg publicerade i Facebookevenemanget, finns det inte en risk för att sponsorerade inlägg kommer med i datainsamlingen. I Facebookevenemang kan man inte sponsorera inlägg och betala för mera synlighet. I detta examensarbete har använts en kvantitativ metod. Mer specifikt en kombination av innehållsanalys och icke-deltagande observation. Följande metoder lämpar sig för forskningen tack vare att forskarens kvantitativa undersökning sker inne i forskningsmiljön men hen reagerar inte på själva Facebookinläggen som analyseras. För att få deskriptiv statistik i siffror av det insamlade materialet, har följande formel av Ge & Gretzel (2017) använts: (Gillanden*1) + (Kommentarer*5) + (Delanden*10). Denna formel ger en indikation på Facebookinläggets synlighet och hur effektivt inlägget är på att skapa reaktioner och engagemang. Inläggen är delade i tio olika kategorier för att bättre skilja ut vilken sorts inlägg som skapar reaktioner och engagemang. Forskningens resultat visar att olika sorters inlägg genererar olika sorters engagemang. Med något visuellt imponerande kan man lätt få många gillanden, men för att få större mängder kommentarer och delningar, måste man engagera människor. Detta sker med hjälp av frågor och tävlingar som aktiverar människor. På så sätt kan man på Facebook skapa mera synlighet åt ett evenemang. This thesis includes a study of event marketing in Facebook. Many smaller events are only marketed using Facebooke events. The lack of marketing can depend on many different things, such as lack of resources or knowledge. The purpose of this study is to investigate, what kind of Facebook posts create the most visibility for an event? In the study, Facebook posts are analyzed from two different festivals: Rockfest and Tuska Festival. By analyzing posts from two major festivals, you can see what kind of posts that generate responses and involvement of people on Facebook. At the data collection, only posts published in the festival's Facebook event, posted by the festival's own Facebook account, were collected. Only posts published a month before the event were taken into account. By analyzing only posts published in the Facebook event, there is no risk that sponsored posts will be included in the data collection. In Facebook events, you can not sponsor posts and pay for more visibility. In this degree project a quantitative method has been used. More specifically, a combination of content analysis and non-participation observation. The following methods are suitable for this study, due to the fact that the researcher's quantitative analysis takes place in the research environment, but the researcher does not respond to the Facebook posts. To get descriptive statistics in numbers of the collected material, the following formula of Ge & Gretzel (2017) has been used: (Likes * 1) + (Comments * 5) + (Shares * 10). This formula provides an indication of Facebook's visibility and how effective the post is on creating responses and engagement. The posts are divided into ten different categories to better distinguish what kind of posting creates responses and dedication. The results of the research show that different types of posts generate different kinds of engagement. With something visually impressive you can easily get many likes, but to get more comments and shares you have to engage people. This is done with questions and competitions that activate people. This way Facebook can create more visibility for an event.