Nesteen dokumenttienhallinnointipalvelujen käyttö toteutusprojektin aikana : projektissa NLI TL5 BERP DC-1601 renewal
Aalto, Anu (2018)
Aalto, Anu
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822150
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, miten Neste Engineering Solutions Oy:n suunnittelu kokee Nesteen dokumenttienhallinnointipalvelujen käytettävyyden projektin aikana, ja löytää mahdollisia kehityskohteita. Opinnäytetyössä selvitetään, miten palvelujen käytettävyyttä voidaan mitata kyselyllä ja täsmäryhmähaastattelulla.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus toteutettiin siten, että ensin tehtiin kysely kymmenelle projektiin osallistuneelle suunnittelijalle ja sen jälkeen pidettiin samoille henkilöille ryhmähaastattelu, jossa käsiteltiin laajemmin kyselyssä esiin tulleita asioita. Tutkimukseen osallistuneet suunnittelijat oli valittu siten, että he ovat kokeneita dokumenttienhallinnointipalvelujen käyttäjiä ja edustavat kaikkia suunnittelualoja.
Tutkimustulosten mukaan suunnittelijat olivat tyytyväisiä itse palveluihin, mutta järjestelmien käytössä esiintyi runsaasti ongelmia osaamattomuuden ja järjestelmän hitauden takia. Tutkimuksessa todetaankin, että dokumenttienhallinnointipalvelujen käytettävyyttä pystytään parantamaan huomattavasti lisäämällä tiedotusta, koulutusta ja ohjelmistojen nopeutta.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia käsitellään Nesteen dokumenttienhallinnointipalvelussa, ja tulosten pohjalta pyritään tekemään muutoksia ja parannuksia sekä järjestelmien että palvelujen käytettävyyteen.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus toteutettiin siten, että ensin tehtiin kysely kymmenelle projektiin osallistuneelle suunnittelijalle ja sen jälkeen pidettiin samoille henkilöille ryhmähaastattelu, jossa käsiteltiin laajemmin kyselyssä esiin tulleita asioita. Tutkimukseen osallistuneet suunnittelijat oli valittu siten, että he ovat kokeneita dokumenttienhallinnointipalvelujen käyttäjiä ja edustavat kaikkia suunnittelualoja.
Tutkimustulosten mukaan suunnittelijat olivat tyytyväisiä itse palveluihin, mutta järjestelmien käytössä esiintyi runsaasti ongelmia osaamattomuuden ja järjestelmän hitauden takia. Tutkimuksessa todetaankin, että dokumenttienhallinnointipalvelujen käytettävyyttä pystytään parantamaan huomattavasti lisäämällä tiedotusta, koulutusta ja ohjelmistojen nopeutta.
Opinnäytetyöstä saatuja tuloksia käsitellään Nesteen dokumenttienhallinnointipalvelussa, ja tulosten pohjalta pyritään tekemään muutoksia ja parannuksia sekä järjestelmien että palvelujen käytettävyyteen.