Mielensäpahoittaja maailmalla : Brändin ymmärtäminen Suomessa, Saksassa ja Englannissa
Hokkala, Nina (2018)
Hokkala, Nina
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Mielensäpahoittaja Oy. Mielensäpahoittaja Oy on julkaissut vuoden 2017 lopulla Suomen ulkopuolella kaksi Mielensäpahoittaja-aiheista kirjaa; toisen Saksassa ja toisen Englannissa. Aiheena oli tutkia näiden kirjojen avulla Mielensäpahoittaja-brändin ymmärtämistä Suomen ulkopuolella. Tutkimuksen päämenetelmä oli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä ja tutkimustuloksia tuettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuskysymyksiä oli kaksi ja tutkimus toteutettiin kirjoituspöytätutkimuksena. Ensimmäisenä vertailtiin kuinka paljon Mielensäpahoittaja herätti kiinnostusta kyseisessä maassa ja toisena analysoitiin millä tavalla Mielensäpahoittajasta kirjoitettiin kirja-arvosteluissa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin modernin brändin määritelmää sekä internetin vaikutusta brändiin. Lisäksi pohdittiin miten brändi ja kirjallisuus nivoutuvat yhteen. Teoriaosuuden lopuksi peilattiin brändin teoriaa Mielensäpahoittajan brändiin.
Empiirisessä osiossa vertailtiin brändin tavoittavuutta eli herännyttä kiinnostusta Suomessa, Saksassa ja Englannissa Google-hakujen määrää analysoimalla. Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa on eniten kiinnostusta Mielensäpahoittajaan verrattuna Englantiin tai Saksaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että Suomessa Mielensäpahoittaja on toiminut pidempään kuin ulkomailla. Google-hakujen määrää analysoitaessa selvisi, että Englannissa oli Saksaa enemmän kiinnostusta Mielensäpahoittajaan.
Kirja-arvosteluja tarkastellessa selvisi, että kussakin kolmessa maassa enemmistö arvostelijoista oli ymmärtänyt Mielensäpahoittajan brändin. Jokaisessa maassa oli yksi
arvostelija, joka ei jakanut brändin arvoja tai ymmärtänyt niitä. Kaikenkaikkiaan tutkimustulokset ovat lupaavia brändin ulkomailla menestymisen kannalta.
Teoriaosuudessa käsiteltiin modernin brändin määritelmää sekä internetin vaikutusta brändiin. Lisäksi pohdittiin miten brändi ja kirjallisuus nivoutuvat yhteen. Teoriaosuuden lopuksi peilattiin brändin teoriaa Mielensäpahoittajan brändiin.
Empiirisessä osiossa vertailtiin brändin tavoittavuutta eli herännyttä kiinnostusta Suomessa, Saksassa ja Englannissa Google-hakujen määrää analysoimalla. Tutkimuksessa selvisi, että Suomessa on eniten kiinnostusta Mielensäpahoittajaan verrattuna Englantiin tai Saksaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että Suomessa Mielensäpahoittaja on toiminut pidempään kuin ulkomailla. Google-hakujen määrää analysoitaessa selvisi, että Englannissa oli Saksaa enemmän kiinnostusta Mielensäpahoittajaan.
Kirja-arvosteluja tarkastellessa selvisi, että kussakin kolmessa maassa enemmistö arvostelijoista oli ymmärtänyt Mielensäpahoittajan brändin. Jokaisessa maassa oli yksi
arvostelija, joka ei jakanut brändin arvoja tai ymmärtänyt niitä. Kaikenkaikkiaan tutkimustulokset ovat lupaavia brändin ulkomailla menestymisen kannalta.