Sosionomien eettiset ongelmat ja niiden ratkaiseminen
Kurlin, Minna (2018)
Kurlin, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722027
Tiivistelmä
Sosionomien eettiset ongelmat ja niiden ratkaiseminen
Vuosi 2018 Sivumäärä 41
Käynnissä olevan sosiaali-ja terveydenhuollon rakenteellisen uudistuksen tavoitteena on lisätä kansalaisten tasa-arvoista kohtelua terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä sekä yhdistää sosiaali-ja terveyspalvelut asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Tämän uudistuksen tutkimiseksi sekä osaavan työvoiman varmistamiseksi käynnistettiin COPE-hanke työskentely. Opinnäytetyö on osa COPE-hankkeen elinikäisen oppimisen teemaa, jonka tavoitteena on kehittää ammatillisen ongelmanratkaisun ja päätöksenteon osaamista opiskelijoiden koulutuksessa sekä ammattilaisten käytännön työssä sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää sosionomien työssään kohtaamia eettisiä ongelmia sekä niiden ratkaisutapoja. Opinnäytetyön kohdejoukkona olivat sosiaalialan tutkinnon suorittaneet YAMK- opiskelijat (n=61), jotka osallistuivat COPE-hankkeen opiskelijakyselyyn vuosina 2016 ja 2017. Teoreettinen viitekehys muodostui sosionomin ammattitutkinnon, eettisen osaamisen sekä tulevaisuuden osaamistarpeiden määrittelystä sekä arkimoraalin ongelmien sekä eettisen ongelmanratkaisun tarkastelusta. Aineisto analysoitiin hyödyntäen teoriasidonnaista aineistonanalyysiä, kvantifioiden. Opinnäytetyössä vastaukset luokiteltiin Warkin ja Krebsin (1996) arkielämän moraalidilemmaluokituksen mukaan. Toisena analyysimenetelmänä käytettiin Lyonsin (1983) huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikan luokittelurunkoa.
Suurimmaksi vastausryhmäksi muodostui sekä antisosiaalisiin dilemmoihin lukeutuva rikkomuksiin reagointi (25 %) sekä prososiaalisiin dilemmoihin kuuluva toisten tarpeisiin vastaaminen (25 %). Kolmanneksi eniten (23 %) oli prososiaalisia lojaalisuusongelmia. Neljänneksi eniten oli säännön noudattamiseen liittyviä ongelmia (19 %). Vähiten eettisiä ongelmia luokittui sosiaalisen paineen luokkaan (8 %).
Sosionomien eettinen ongelmanratkaisu on oikeudenmukaisuuspainotteista. Vastauksista 57 % painottui oikeudenmukaisuuden etiikan puolelle, näistä 28 % olivat täysin oikeudenmukaisuusorientoituneita. Kaikista vastauksista huolenpidon etiikkaan suuntautuvia ongelmia oli 20 %. Toisten tarpeisiin vastaaminen oli ainoa ongelmaluokka, joiden ratkaisu painottui huolenpidon etiikkaan. Kehittämisehdotuksina esitetään, että sosionomi amk-tutkinnon suorittaville tehtäisiin myös vastaava kysely ja selvitettäisiin heidän valmiuksiaan eettiseen pohdintaan. Opinnäytetyön tulokset ovat myös hyödynnettävissä sekä sosiaalialan opinnoissa että sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan kehittämisessä.
Asiasanat: ammattietiikka, moraaliongelmat, sosionomi, eettinen osaaminen, sote-uudistus
Vuosi 2018 Sivumäärä 41
Käynnissä olevan sosiaali-ja terveydenhuollon rakenteellisen uudistuksen tavoitteena on lisätä kansalaisten tasa-arvoista kohtelua terveyteen ja hyvinvointiin liittyvissä kysymyksissä sekä yhdistää sosiaali-ja terveyspalvelut asiakaslähtöiseksi kokonaisuudeksi. Tämän uudistuksen tutkimiseksi sekä osaavan työvoiman varmistamiseksi käynnistettiin COPE-hanke työskentely. Opinnäytetyö on osa COPE-hankkeen elinikäisen oppimisen teemaa, jonka tavoitteena on kehittää ammatillisen ongelmanratkaisun ja päätöksenteon osaamista opiskelijoiden koulutuksessa sekä ammattilaisten käytännön työssä sosiaali- ja terveydenhuoltoalalla.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää sosionomien työssään kohtaamia eettisiä ongelmia sekä niiden ratkaisutapoja. Opinnäytetyön kohdejoukkona olivat sosiaalialan tutkinnon suorittaneet YAMK- opiskelijat (n=61), jotka osallistuivat COPE-hankkeen opiskelijakyselyyn vuosina 2016 ja 2017. Teoreettinen viitekehys muodostui sosionomin ammattitutkinnon, eettisen osaamisen sekä tulevaisuuden osaamistarpeiden määrittelystä sekä arkimoraalin ongelmien sekä eettisen ongelmanratkaisun tarkastelusta. Aineisto analysoitiin hyödyntäen teoriasidonnaista aineistonanalyysiä, kvantifioiden. Opinnäytetyössä vastaukset luokiteltiin Warkin ja Krebsin (1996) arkielämän moraalidilemmaluokituksen mukaan. Toisena analyysimenetelmänä käytettiin Lyonsin (1983) huolenpidon ja oikeudenmukaisuuden etiikan luokittelurunkoa.
Suurimmaksi vastausryhmäksi muodostui sekä antisosiaalisiin dilemmoihin lukeutuva rikkomuksiin reagointi (25 %) sekä prososiaalisiin dilemmoihin kuuluva toisten tarpeisiin vastaaminen (25 %). Kolmanneksi eniten (23 %) oli prososiaalisia lojaalisuusongelmia. Neljänneksi eniten oli säännön noudattamiseen liittyviä ongelmia (19 %). Vähiten eettisiä ongelmia luokittui sosiaalisen paineen luokkaan (8 %).
Sosionomien eettinen ongelmanratkaisu on oikeudenmukaisuuspainotteista. Vastauksista 57 % painottui oikeudenmukaisuuden etiikan puolelle, näistä 28 % olivat täysin oikeudenmukaisuusorientoituneita. Kaikista vastauksista huolenpidon etiikkaan suuntautuvia ongelmia oli 20 %. Toisten tarpeisiin vastaaminen oli ainoa ongelmaluokka, joiden ratkaisu painottui huolenpidon etiikkaan. Kehittämisehdotuksina esitetään, että sosionomi amk-tutkinnon suorittaville tehtäisiin myös vastaava kysely ja selvitettäisiin heidän valmiuksiaan eettiseen pohdintaan. Opinnäytetyön tulokset ovat myös hyödynnettävissä sekä sosiaalialan opinnoissa että sosiaali- ja terveydenhuollon toiminnan kehittämisessä.
Asiasanat: ammattietiikka, moraaliongelmat, sosionomi, eettinen osaaminen, sote-uudistus