Vastuullisen verkkoviestinnän opas maaseutumatkailuyrittäjälle
Timonen, Noora; Maliniemi, Eeva (2018)
Timonen, Noora
Maliniemi, Eeva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721985
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää vastuullisen verkkoviestinnän opas maaseutumatkailuyrittäjille. Tarkoituksena oli hyödyttää toimeksiantajaa ja maaseutumatkailuyrityksiä luomalla yhteisöllisyyttä maaseutumatkailuyritysten kesken, antamalla pohjan vastuulliselle verkkoviestinnälle sekä edistämällä maaseutumatkailuyritysten brändiä. Asiakas hyötyy oppaan tuomasta vastuullisesta verkkoviestinnästä kokemalla yritysten verkkosivut selkeiksi ja asioinnin sujuvaksi ja miellyttäväksi.
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, joka Helmi-hankkeellaan kehittää vastuullisen maaseutumatkailun yhteistä toimintatapaa. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu maaseutumatkailusta, vastuullisesta viestinnästä ja verkkosivuilla tapahtuvasta markkinointiviestinnästä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin net scouting, benchmarking ja puolistrukturoitu haastattelu. Net scouting- ja benchmarking- menetelmillä kartoitettiin jo olemassa olevia viestinnän oppaita ja yrityksien verkkosivuilla tapahtuvaa vastuullista viestintää. Haastattelulla haluttiin informaatiota maaseutumatkailuyrittäjyydestä sekä maaseutumatkailun vastuulliseen verkkoviestintään liittyvistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi 19-sivuinen ”Maaseutumatkailuyrittäjä, näin viestit vastuullisesti verkkosivuillasi!” -opas. Oppaasta löytyy ohjeet verkkosivujen visuaalisen ulkoasun luomiseen sekä vastuullisen verkkoviestinnän kehittämiseen käytännössä. Opasta jaetaan yrittäjille suorajakeluna, jonka lisäksi se lisätään Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen verkkosivuille.
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantajana oli Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry, joka Helmi-hankkeellaan kehittää vastuullisen maaseutumatkailun yhteistä toimintatapaa. Opinnäytetyön tietoperusta koostuu maaseutumatkailusta, vastuullisesta viestinnästä ja verkkosivuilla tapahtuvasta markkinointiviestinnästä. Tutkimusmenetelmiksi valittiin net scouting, benchmarking ja puolistrukturoitu haastattelu. Net scouting- ja benchmarking- menetelmillä kartoitettiin jo olemassa olevia viestinnän oppaita ja yrityksien verkkosivuilla tapahtuvaa vastuullista viestintää. Haastattelulla haluttiin informaatiota maaseutumatkailuyrittäjyydestä sekä maaseutumatkailun vastuulliseen verkkoviestintään liittyvistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi 19-sivuinen ”Maaseutumatkailuyrittäjä, näin viestit vastuullisesti verkkosivuillasi!” -opas. Oppaasta löytyy ohjeet verkkosivujen visuaalisen ulkoasun luomiseen sekä vastuullisen verkkoviestinnän kehittämiseen käytännössä. Opasta jaetaan yrittäjille suorajakeluna, jonka lisäksi se lisätään Maa- ja kotitalousnaisten Keskuksen verkkosivuille.