Kannattavuuden parantaminen hinnoittelun keinoilla kauneudenhoitoalan yrityksessä x
Komu, Janika (2018)
Komu, Janika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721976
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kannattavuuden parantaminen hinnoittelun keinoilla. Toimeksiantajana työssä on pieni kauneudenhoitoalan yritys, jonka kannattavuuden seurantaan ja kehittämiseen ei ole yrityksen neljän ensimmäisen toimintavuoden aikana kiinnitetty erityistä huomiota. Kannattavuuden kehittämiselle oli opinnäytetyötä aloitettaessa ja yrityksen tulevaisuuden näkymät huomioon ottaen tarvetta, ja kannattavuuden parantamisen keinoista hinnoittelun muuttaminen oli ainoa mahdollinen vaihtoehto.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kannattavuuteen vaikuttavat tekijät, kannattavuuden tunnusluvut ja keinot kannattavuuden parantamiseksi. Pääpaino teoriaosuudessa on kuitenkin hinnoittelulla, josta käydään läpi niin ikään hinnoitteluun vaikuttavat tekijät, hinnanasetantaprosessi kokonaisuudessaan sekä palveluyritysten hinnoitteluun liittyvät erityispiirteet ja erot suhteessa tuotteiden hinnoitteluun. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua.
Opinnäytteen tuloksena syntyi tarkka kuvaus hinnoittelun yhteydestä kannattavuuteen ja konkreettisia, perusteltuja kannattavuuden parantamisehdotuksia toimeksiantaja yritykselle. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että hinnoitteluprosessin merkitystä yritystoiminnan kannalta ei kannata aliarvioida, ja se on syytä yrityksen toimialaan ja kokoon katsomatta toteuttaa aina erityistä huolellisuutta ja harkintaa noudattaen. Huomionarvoista on myös se, kuinka suuria vaikutuksia pienilläkin hinnoittelun muutoksilla on ja kuinka merkittävä kilpailutekijä yrityksen hinnoitteluprosessi onnistuessaan on.
Työn toteutuksessa onnistuttiin täyttämään toimeksiantajan toiveet ja rakentamaan tiivis kokonaisuus kannattavuuden ja hinnoittelun yhteydestä toisiinsa. Opinnäytetyötä tehdessä aiheen laajuus ja soveltaminen nimenomaan pieneen palvelualan yritykseen johti siihen, että teoreettista viitekehystä jouduttiin rajaamaan pienen yrityksen näkökulmaan sopivaksi.
Toimeksiantaja tulee perehtymään tutkimuksen kautta saatuihin kehittämisehdotuksiin ja oman harkintansa varaisesti mahdollisesti myös soveltamaan niitä yrityksen käyttöön. Toimeksiantajalle tuotetun hinnoitteluprosessimallin ja Excel-laskelman avulla hinnoittelua on yrittäjän toimesta helpompaa lähteä tulevaisuudessa muuttamaan omatoimisestikin. Ennen kaikkea tehdyn opinnäytteen merkitys toimeksiantajalle oli tuottaa lisää tietoa aiheesta, jotta oikeisiin asioihin osataan tulevaisuudessa kiinnittää huomiota ja panostaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi kannattavuuteen vaikuttavat tekijät, kannattavuuden tunnusluvut ja keinot kannattavuuden parantamiseksi. Pääpaino teoriaosuudessa on kuitenkin hinnoittelulla, josta käydään läpi niin ikään hinnoitteluun vaikuttavat tekijät, hinnanasetantaprosessi kokonaisuudessaan sekä palveluyritysten hinnoitteluun liittyvät erityispiirteet ja erot suhteessa tuotteiden hinnoitteluun. Työ toteutettiin tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua.
Opinnäytteen tuloksena syntyi tarkka kuvaus hinnoittelun yhteydestä kannattavuuteen ja konkreettisia, perusteltuja kannattavuuden parantamisehdotuksia toimeksiantaja yritykselle. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että hinnoitteluprosessin merkitystä yritystoiminnan kannalta ei kannata aliarvioida, ja se on syytä yrityksen toimialaan ja kokoon katsomatta toteuttaa aina erityistä huolellisuutta ja harkintaa noudattaen. Huomionarvoista on myös se, kuinka suuria vaikutuksia pienilläkin hinnoittelun muutoksilla on ja kuinka merkittävä kilpailutekijä yrityksen hinnoitteluprosessi onnistuessaan on.
Työn toteutuksessa onnistuttiin täyttämään toimeksiantajan toiveet ja rakentamaan tiivis kokonaisuus kannattavuuden ja hinnoittelun yhteydestä toisiinsa. Opinnäytetyötä tehdessä aiheen laajuus ja soveltaminen nimenomaan pieneen palvelualan yritykseen johti siihen, että teoreettista viitekehystä jouduttiin rajaamaan pienen yrityksen näkökulmaan sopivaksi.
Toimeksiantaja tulee perehtymään tutkimuksen kautta saatuihin kehittämisehdotuksiin ja oman harkintansa varaisesti mahdollisesti myös soveltamaan niitä yrityksen käyttöön. Toimeksiantajalle tuotetun hinnoitteluprosessimallin ja Excel-laskelman avulla hinnoittelua on yrittäjän toimesta helpompaa lähteä tulevaisuudessa muuttamaan omatoimisestikin. Ennen kaikkea tehdyn opinnäytteen merkitys toimeksiantajalle oli tuottaa lisää tietoa aiheesta, jotta oikeisiin asioihin osataan tulevaisuudessa kiinnittää huomiota ja panostaa.