Itsenäisen fyysisen aktiivisuuden integroiminen 3-6-luokkalaisten aineenopetukseen : Opettajan opas
Seunavaara, Vivian (2018)
Seunavaara, Vivian
Yrkeshögskolan Arcada
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721942
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana on Lapinjärven Kirkonkylän koulu. Tilaajan toiveena on saada tietoa siitä, miten järjestää fyysistä aktiivisuutta aineenopetuksen ajaksi, sillä useat toiminnallisten oppituntien suunnitelmat kattavat ainoastaan opetukseen sisältyvän liikunnan. Tavoitteena on lisätä 3–6-luokkalaisten oppilaiden fyysistä aktiivisuutta, jolla voidaan ehkäistä muun muassa oppituntien aikaista väsymystä ja levottomuutta. Lisäksi fyysisellä aktiivisuudella on todettu olevan myös suora yhteys parantuneisiin oppimistuloksiin. Menetelmänä opinnäytetyössä on käytetty kehittämistutkimusta, jonka tavoitteena on kehittää jo olemassa olevaa tuotetta toivottuun ympäristöön soveltuvaksi. Opinnäytetyön tavoitteena on ratkaista, miten fyysistä aktiivisuutta voidaan lisätä luokkahuoneessa itsenäisesti suoritettavaksi aineenopetuksen aikana, kuitenkin opetuksesta irralliseksi aktiviteetiksi. Tutkimuskysymykset ovat: minkälaista fyysistä aktiviteettia voidaan integroida oppitunneille opetuksesta irralliseksi aktiviteetiksi ja miten ottaa huomioon luokkahuoneen rajallisuus ja välineistö. Itsenäisen fyysisen aktiivisuuden integroimiseksi opetuksen ajaksi selvitetään teorian avulla motivaatiota ohjaavia tekijöitä ja sitä, miten ja minkälaista aktiivisuutta voidaan rajallisessa tilassa suorittaa. Luokkahuoneessa tapahtuvat liikkeet on suunniteltu siten, että ne ovat turvallisia ja häiritsevät mahdollisimman vähän ympäristöä. Valikoiduista aktiviteeteista koottiin yksi yhtenäinen tuote: opettajan käsikirja. Käsikirja sisältää kirjallisia ohjeita ja kuvitettuja kuvia itsenäisen fyysisen aktiivisuuden järjestämiseksi luokkahuoneessa.