KOKEMUSASIANTUNTIJATOIMINTAMALLIN KEHITTÄMINEN SIUN SOTESSA
Kurki, Veli; Toropainen, Johanna (2018)
Kurki, Veli
Toropainen, Johanna
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721924
Tiivistelmä
siakaslähtöisyys on sosiaali- ja terveyspalvelujen yksi keskeisimmästä lähtökohdista tuotettaessa palveluita asiakkaille. Siitä hyötyvät asiakkaat, palvelujärjestelmä ja koko yhteiskunta. Asiakaslähtöisillä palveluilla pyritään vastaamaan kansalaisten tarpeisiin mahdollisimman hyvin ja kustannustehokkaasti. Yksi tapa vahvistaa asiakaslähtöisyyttä on kokemusasiantuntijatoiminta, jonka juuret ovat järjestötoiminnassa, mutta joka on yleistynyt viime vuosina myös julkisella puolella.
Teoreettisesti tarkasteltuna opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisyyden ja -osallisuuden kehittämisestä kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämisen sekä osaamisen kehittämisen ja johtamisen viitekehyksessä. Tavoitteena työssä oli luoda kokemusasiantuntijatoimintamalli Siun sotelle. Tuloksia hyödynnettiin työpajatyöskentelyn suunnittelussa. Kehittämistoimintaan osallistettiin kokemusasiantuntijoita, järjestöjen edustajia ja Siun soten henkilöstöä.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittua kokemusasiantuntijatoimintamallia voidaan hyödyntää asiakaslähtöisyyden ja -osallisuuden kehittämisessä. Keskeisin havainto kehittämistoiminnassa on, että kokemusasiantuntijoiden toiminta Siun sotessa vaatii koordinointia ja siihen täytyy olla nimetty henkilö.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysilla. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Osallistavana menetelmänä käytettiin kehittämistyöpajoja. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia toimintamallin toimivuutta ja kokemusasiantuntijatoiminnan juurtumista Siun sotessa.
Teoreettisesti tarkasteltuna opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisyyden ja -osallisuuden kehittämisestä kokemusasiantuntijatoiminnan kehittämisen sekä osaamisen kehittämisen ja johtamisen viitekehyksessä. Tavoitteena työssä oli luoda kokemusasiantuntijatoimintamalli Siun sotelle. Tuloksia hyödynnettiin työpajatyöskentelyn suunnittelussa. Kehittämistoimintaan osallistettiin kokemusasiantuntijoita, järjestöjen edustajia ja Siun soten henkilöstöä.
Opinnäytetyön tuotoksena laadittua kokemusasiantuntijatoimintamallia voidaan hyödyntää asiakaslähtöisyyden ja -osallisuuden kehittämisessä. Keskeisin havainto kehittämistoiminnassa on, että kokemusasiantuntijoiden toiminta Siun sotessa vaatii koordinointia ja siihen täytyy olla nimetty henkilö.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin yksilöhaastatteluilla ja analysoitiin sisällönanalyysilla. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Osallistavana menetelmänä käytettiin kehittämistyöpajoja. Jatkotutkimuksissa voitaisiin tutkia toimintamallin toimivuutta ja kokemusasiantuntijatoiminnan juurtumista Siun sotessa.