Raportointi tilitoimistossa : Case Mediatili Oy
Seikkula, Saara (2018)
Seikkula, Saara
Centria-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621836
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusaiheena on selvittää Mediatili Oy:lle tilitoimiston asiakkaiden halukkuutta saada räätälöityjä raportteja. Tutkimuksen avulla etsitään vastauksia siihen, minkälaisia raportteja ja tunnuslukuanalyyseja asiakkaat haluavat yrityksensä talouden tueksi ja ovatko he valmiita siitä maksamaan. Lisäksi tutkittiin myös sitä, että ovatko asiakkaat tyytyväisiä nykyiseen tilitoimistosta saatuun raportointiin.
Tutkimuksen pääaineistona käytettiin kyselyä, mikä lähetettiin noin 500:n Mediatili Oy:n asiakkaan yhteyshenkilön sähköpostiosoitteeseen. Vastauksia kyselyyn saatiin 65 kappaletta. Kyselyn perusteella saatiin luotettavaa tietoa, miten Mediatili Oy voisi jatkossa parantaa räätälöityjen raporttien tarjontaa. Lisäksi tutkimuksen tukena käytettiin runsaasti erilaista kirjallisuutta sekä ajankohtaisia artikkeleja.
Tutkimusaineisto saatiin kyselyllä, joka sisälsi 13 erilaista kysymystä, perustiedoista tunnuslukuihin. Lisäksi vastaajien oli mahdollista antaa vapaata kommenttia halutessaan. Vapaamuotoisen kommentoinnin avulla saatiin lisää arvokasta tietoa, mitä mieltä ihmiset oikeasti ovat. Kyselyyn ei tarvinnut jättää yhteystietoja, minkä avulla saatiin rehellisiä vastauksia.
Tilitoimistomaailma on muuttumassa ja kirjanpitäjiltä odotetaan yksityiskohtaisempaa palvelua, jonka vuoksi myös tämä tutkimus toteutettiin. Mediatili toivoo hyötyvänsä tästä tutkimuksesta paljon, jotta se pystyisi olemaan tilitoimistojen edelläkävijä.
Tutkimuksen pääaineistona käytettiin kyselyä, mikä lähetettiin noin 500:n Mediatili Oy:n asiakkaan yhteyshenkilön sähköpostiosoitteeseen. Vastauksia kyselyyn saatiin 65 kappaletta. Kyselyn perusteella saatiin luotettavaa tietoa, miten Mediatili Oy voisi jatkossa parantaa räätälöityjen raporttien tarjontaa. Lisäksi tutkimuksen tukena käytettiin runsaasti erilaista kirjallisuutta sekä ajankohtaisia artikkeleja.
Tutkimusaineisto saatiin kyselyllä, joka sisälsi 13 erilaista kysymystä, perustiedoista tunnuslukuihin. Lisäksi vastaajien oli mahdollista antaa vapaata kommenttia halutessaan. Vapaamuotoisen kommentoinnin avulla saatiin lisää arvokasta tietoa, mitä mieltä ihmiset oikeasti ovat. Kyselyyn ei tarvinnut jättää yhteystietoja, minkä avulla saatiin rehellisiä vastauksia.
Tilitoimistomaailma on muuttumassa ja kirjanpitäjiltä odotetaan yksityiskohtaisempaa palvelua, jonka vuoksi myös tämä tutkimus toteutettiin. Mediatili toivoo hyötyvänsä tästä tutkimuksesta paljon, jotta se pystyisi olemaan tilitoimistojen edelläkävijä.