Käyttökokemuksen ja käyttöliittymän suunnittelu : – Periaatteet, psykologia, trendit ja tulevaisuus
Hautamäki, Kiia (2018)
Hautamäki, Kiia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621828
Tiivistelmä
Maailman muuttuu digitaaliseksi yhä nopeammalla tahdilla ja vaatii vähemmän vuorovaikutusta fyysisesti ihmisten kesken kuin koskaan aikaisemmin. Nykyään ihmiset ovat kasvavassa määrin vuorovaikutuksessa digitaalisten laitteiden, sovellusten ja niiden toimintojen kanssa. Käyttökokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelu ovat näin ollen iso osa digitaalisia tuotteita, sillä ilman niitä tuote ei pysty olemaan vuorovaikutuksessa ihmisen eli käyttäjän kanssa. Jos vuorovaikutus tuotteen ja käyttäjän välillä ei toimi, tuotteella ei tule olemaan mahdollisuuksia menestyä. Käyttäjillä on aina tietynlaisia tarpeita sekä haluja tuotteen osalta, joihin suunnittelijoiden tulee pystyä vastaamaan.
Käyttökokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelua ohjaavat pitkälti periaatteet sekä ihmisen psykologia. Opinnäytetyössä keskitytään tarkastelemaan suunnittelun ydinperiaatteita sekä suunnittelun takana olevia psykologian lakeja ja ilmiöitä. Näiden lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan vallassa olevia trendejä, jotka myös omalta osaltaan ohjaavat suunnittelua, mutta verrattuna staattisiin periaatteisiin ja psykologiaan, niiden vaikutus on hyvin aaltomaista. Lopuksi opinnäytetyö vilkaisee käyttökokemus- ja käyttöliittymän tulevaisuuteen.
Opinnäytetyön perimmäisenä tavoitteena on antaa lukijalle pohja käyttökokemus- ja käyttöliittymäsuunnitteluun. Opinnäytetyön tarjoaa paljon esimerkkejä aiheisiin, mutta tarkoituksena ei kuitenkaan ole antaa suoria vastauksia vaan samalla sen tavoitteena on saada lukija miettimään itse kunkin aiheen mahdollisuuksia erilaisissa digitaalisissa tuotteissa ja niiden osissa.
Käyttökokemus- ja käyttöliittymäsuunnittelua ohjaavat pitkälti periaatteet sekä ihmisen psykologia. Opinnäytetyössä keskitytään tarkastelemaan suunnittelun ydinperiaatteita sekä suunnittelun takana olevia psykologian lakeja ja ilmiöitä. Näiden lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan vallassa olevia trendejä, jotka myös omalta osaltaan ohjaavat suunnittelua, mutta verrattuna staattisiin periaatteisiin ja psykologiaan, niiden vaikutus on hyvin aaltomaista. Lopuksi opinnäytetyö vilkaisee käyttökokemus- ja käyttöliittymän tulevaisuuteen.
Opinnäytetyön perimmäisenä tavoitteena on antaa lukijalle pohja käyttökokemus- ja käyttöliittymäsuunnitteluun. Opinnäytetyön tarjoaa paljon esimerkkejä aiheisiin, mutta tarkoituksena ei kuitenkaan ole antaa suoria vastauksia vaan samalla sen tavoitteena on saada lukija miettimään itse kunkin aiheen mahdollisuuksia erilaisissa digitaalisissa tuotteissa ja niiden osissa.