Valokuvat päiväkodin lasten arjessa : Varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia
Laine, Liisa (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621818
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia varhaiskasvatushenkilöstön kokemuksia valokuvien käytöstä päiväkodin ryhmissä. Tavoitteena oli saada tietoa päiväkodin omista leikkivälineistä otettujen valokuvien merkityksestä lasten osallisuuden tukemisessa leikin valintatilanteessa, leikin kehittämisessä sekä ympäristön strukturoinnin kannalta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua hyödyntäen. Aineiston keruuta varten haastateltiin päiväkodin kahdeksaa eri työntekijää. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin analysointia varten, mikä toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Aineistoa kertyi haastatteluista varsin kattavasti ja niistä saatiin koottua paljon tietoa. Haastatteluissa kävi ilmi, että kuvallisen materiaalin käyttö oli ollut päiväkodissa arkipäivää jo vuosien ajan. Osalla ryhmistä kuvia oli ollut käytössä enemmän ja osassa vähemmän. Erilaisia kuvia oli käytetty aamupiirissä, päiväjärjestys- ja leikkikuvina osalla lapsista oli myös ollut käytössään henkilökohtaiset kuvat. Ryhmissä oli hyödynnetty erilaisia kuvia eri lähteistä muun muassa lehdistä leikattuja kuvia sekä tulostettuja kuvia. Päiväkodin ryhmien leikkivälineistä otetut valokuvat oli otettu käyttöön noin puoli vuotta ennen haastatteluiden
tekemistä. Valokuvia oli sijoitettu päiväkodin ryhmien tiloihin, osoittamaan leikkivälineitä sekä leikkiympäristöjä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että aikuisten kokemuksen mukaan valokuva oli ollut käytössä selkeämpi, kuin muu samaa esittävä kuva. Valokuvista oli ollut hyötyä leikkivälineiden hahmottamisessa ja ne olivat auttaneet leikin ja leikkialueen valinnassa. Valokuvien avulla oli voitu myös muistuttaa lasta valitsemastaan leikistä, joka taas tuki leikin jatkumista pitkäkestoisemmaksi. Useassa ryhmässä oli käytössä leikin valintataulu, leikkivalinnan lisäksi lapsen kanssa voitiin yhdessä katsoa, mihin leikki kuuluu, joka taas auttoi lasta paremmin hahmottamaan leikkiympäristöään. Pienten lasten ryhmässä leikin valintataulu oli koettu todella toimivaksi, koska sanoja ei vielä ole välttämättä käytössä. Osallisuuden osalta valokuvilla oli myös ollut merkitystä, kokemuksen mukaan lasten osallisuuden koettiin lisääntyvän valokuvien käytön myötä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin laadullisena tutkimuksena teemahaastattelua hyödyntäen. Aineiston keruuta varten haastateltiin päiväkodin kahdeksaa eri työntekijää. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin analysointia varten, mikä toteutettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Aineistoa kertyi haastatteluista varsin kattavasti ja niistä saatiin koottua paljon tietoa. Haastatteluissa kävi ilmi, että kuvallisen materiaalin käyttö oli ollut päiväkodissa arkipäivää jo vuosien ajan. Osalla ryhmistä kuvia oli ollut käytössä enemmän ja osassa vähemmän. Erilaisia kuvia oli käytetty aamupiirissä, päiväjärjestys- ja leikkikuvina osalla lapsista oli myös ollut käytössään henkilökohtaiset kuvat. Ryhmissä oli hyödynnetty erilaisia kuvia eri lähteistä muun muassa lehdistä leikattuja kuvia sekä tulostettuja kuvia. Päiväkodin ryhmien leikkivälineistä otetut valokuvat oli otettu käyttöön noin puoli vuotta ennen haastatteluiden
tekemistä. Valokuvia oli sijoitettu päiväkodin ryhmien tiloihin, osoittamaan leikkivälineitä sekä leikkiympäristöjä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että aikuisten kokemuksen mukaan valokuva oli ollut käytössä selkeämpi, kuin muu samaa esittävä kuva. Valokuvista oli ollut hyötyä leikkivälineiden hahmottamisessa ja ne olivat auttaneet leikin ja leikkialueen valinnassa. Valokuvien avulla oli voitu myös muistuttaa lasta valitsemastaan leikistä, joka taas tuki leikin jatkumista pitkäkestoisemmaksi. Useassa ryhmässä oli käytössä leikin valintataulu, leikkivalinnan lisäksi lapsen kanssa voitiin yhdessä katsoa, mihin leikki kuuluu, joka taas auttoi lasta paremmin hahmottamaan leikkiympäristöään. Pienten lasten ryhmässä leikin valintataulu oli koettu todella toimivaksi, koska sanoja ei vielä ole välttämättä käytössä. Osallisuuden osalta valokuvilla oli myös ollut merkitystä, kokemuksen mukaan lasten osallisuuden koettiin lisääntyvän valokuvien käytön myötä.