Sosiaalinen media kosmetiikan markkinointivälineenä
Laine, Marika (2018)
Lataukset:
Laine, Marika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421715
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kosmetiikan markkinoinnin keinoja sosiaalisessa mediassa ja kartoittaa tarvetta toimeksiantajan maakohtaiselle sosiaalisen median sivustolle. Tarkoituksena oli näin antaa toimeksiantajalle ajankohtaista tietoa kosmetiikan markkinoinnin keinoista erilaisissa sosiaalisen median palveluissa ja selvittää miten yritys voisi toteuttaa tätä. Opinnäytetyö tehtiin Parfums Christian Dior Oy:n toimeksi antamana. Yritys on Diorin kosmetiikkatuotteiden maahantuoja ja tukkukauppa Suomessa. Dior löytyy kansainvälisesti sosiaalisesta mediasta monesta eri palvelusta. Kehittämistehtävänä oli selvittää, miten kosmetiikkaa markkinoitaisiin suomalaisille sosiaalisessa mediassa.
Toiminnallisen osuuden tueksi kirjoitettiin teoreettinen viitekehys, jossa käsiteltiin sosiaalista mediaa markkinointivälineenä sisältäen sosiaalisen median palvelut, sosiaalinen media osana markkinointisuunnitelmaa, markkinoinnin kohdentaminen sosiaalisessa mediassa, sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan, asiakaskokemus ja personointi sosiaalisen median markkinoinnissa. Sosiaalisen median markkinoinnin lähtökohdissa paneuduttiin markkina-analyysiin, sosiaalisen median kilpailija-analyysiin, teemahaastatteluihin tutkimusmenetelmänä sekä SWOT-analyysiin.
Toiminnallisessa osuudessa tehtiin ensin Parfums Christian Dior Oy:lle markkina-analyysi, kilpailija-analyysi ja SWOT-analyysi. Kilpailija-analyysissä kartoitettiin kilpailevien yrityksien, kuten Lancômen, Biothermin, Guerlainin, Sensain ja Sisleyn suomen kielistä toimintaa Facebookissa. Analyysien tueksi työtä varten tehtiin neljä haastattelua, joiden tarkoitus oli selvittää työntekijöiden ja Diorin asiakkaiden mieltymyksiä sosiaalisen median markkinointia kohtaan, ja näkevätkö he itse Suomen Diorin sosiaalisen median sivuston tarpeelliseksi. Haastattelujen kautta saatiin arvokasta lisätietoa, miksi Diorin tulisi markkinoida sosiaalisessa mediassa suomalaisille asiakkailleen. Vastaukset analysoitiin ja koottiin taulukkoon osaksi yrityksen sosiaalisen median lähtökohtien selvittämistä. Lähtökohta-analyysien jälkeen laadittiin yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma sisälsi tavoitteet, budjetin, asiakasprofiilit, sopivat sisältöratkaisut, mittarit ja julkaisukalenterin. Sopivimmat kanavat sosiaalisen median sivustolle ovat Facebook ja Instagram. Yritys sai tietoa sosiaalisen median markkinoinnin keinoista ja Suomen Diorin sosiaalisen median sivuston käyttömahdollisuuksista. Lisäksi henkilöstölle tehtiin ohjeistus sosiaaliseen mediaan työnantajaa koskeviin julkaisuihin. Ohjeistuksessa neuvottiin, millaiset julkaisut ovat brändille sopivia.
Oma sosiaalisen median sivusto olisi pienelle yritykselle haastavaa saada toimimaan ison muotitalon säädösten mukaisesti ja kannattavasti, sillä se vaatisi paljon resursseja. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että sosiaalisen median markkinoinnista olisi Parfums Christian Dior Oy:lle paljon hyötyjä, kuten markkinoinnin tehokas kohdentaminen, vuorovaikutus asiakkaiden kanssa sekä tiedottaminen.
Toiminnallisen osuuden tueksi kirjoitettiin teoreettinen viitekehys, jossa käsiteltiin sosiaalista mediaa markkinointivälineenä sisältäen sosiaalisen median palvelut, sosiaalinen media osana markkinointisuunnitelmaa, markkinoinnin kohdentaminen sosiaalisessa mediassa, sisällön tuottaminen sosiaaliseen mediaan, asiakaskokemus ja personointi sosiaalisen median markkinoinnissa. Sosiaalisen median markkinoinnin lähtökohdissa paneuduttiin markkina-analyysiin, sosiaalisen median kilpailija-analyysiin, teemahaastatteluihin tutkimusmenetelmänä sekä SWOT-analyysiin.
Toiminnallisessa osuudessa tehtiin ensin Parfums Christian Dior Oy:lle markkina-analyysi, kilpailija-analyysi ja SWOT-analyysi. Kilpailija-analyysissä kartoitettiin kilpailevien yrityksien, kuten Lancômen, Biothermin, Guerlainin, Sensain ja Sisleyn suomen kielistä toimintaa Facebookissa. Analyysien tueksi työtä varten tehtiin neljä haastattelua, joiden tarkoitus oli selvittää työntekijöiden ja Diorin asiakkaiden mieltymyksiä sosiaalisen median markkinointia kohtaan, ja näkevätkö he itse Suomen Diorin sosiaalisen median sivuston tarpeelliseksi. Haastattelujen kautta saatiin arvokasta lisätietoa, miksi Diorin tulisi markkinoida sosiaalisessa mediassa suomalaisille asiakkailleen. Vastaukset analysoitiin ja koottiin taulukkoon osaksi yrityksen sosiaalisen median lähtökohtien selvittämistä. Lähtökohta-analyysien jälkeen laadittiin yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Suunnitelma sisälsi tavoitteet, budjetin, asiakasprofiilit, sopivat sisältöratkaisut, mittarit ja julkaisukalenterin. Sopivimmat kanavat sosiaalisen median sivustolle ovat Facebook ja Instagram. Yritys sai tietoa sosiaalisen median markkinoinnin keinoista ja Suomen Diorin sosiaalisen median sivuston käyttömahdollisuuksista. Lisäksi henkilöstölle tehtiin ohjeistus sosiaaliseen mediaan työnantajaa koskeviin julkaisuihin. Ohjeistuksessa neuvottiin, millaiset julkaisut ovat brändille sopivia.
Oma sosiaalisen median sivusto olisi pienelle yritykselle haastavaa saada toimimaan ison muotitalon säädösten mukaisesti ja kannattavasti, sillä se vaatisi paljon resursseja. Opinnäytetyön tuloksena voidaan todeta, että sosiaalisen median markkinoinnista olisi Parfums Christian Dior Oy:lle paljon hyötyjä, kuten markkinoinnin tehokas kohdentaminen, vuorovaikutus asiakkaiden kanssa sekä tiedottaminen.