Brändiuudistuksen vaikutukset yrityskuvaan : Case: Näkemystehdas MBE
Mäkelä, Anton (2018)
Mäkelä, Anton
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421693
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin brändiuudistuksen vaikutuksia mielikuvaan yrityksestä ja sen vastaavuutta haluttuun yrityskuvaan. Näitä tutkittiin Näkemystehdas MBE:n keväällä 2018 toteuttaman brändiuudistuksen pohjalta.
Tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantajan toteuttama brändiuudistus on vaikuttanut mielikuvaan yrityksestä heidän asiakkaidensa silmissä. Tavoitteen saavuttamiseksi vastattiin tutkimuskysymykseen, näkevätkö asiakkaat Näkemystehdas MBE:n brändiuudistuksen tavoitteiden mukaisella tavalla.
Tutkimuskysymykseen haettiin vastausta tarkastelemalla kirjallisuutta aiheesta, sekä luomalla asiakkaille verkkokyselylomake. Teoriaosuus toimi tietopohjana kyselylle, jonka lisäksi siinä avattiin lukijalle brändin ja yrityskuvan kannalta keskeiset käsitteet.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin verkkokyselynä Näkemystehdas MBE:n asiakkaille. Kyselyllä selvitettiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen, onko haluttu yrityskuva saavutettu brändiuudistuksen myötä. Empiriaosuuden aluksi esiteltiin Näkemystehdas MBE ja käytiin läpi brändiuudistuksen taustat sekä toteutus.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että haluttu yrityskuva on saavutettu ja asiakkaat näkevät yrityksen tavoitteiden mukaisella tavalla. Yrityskuvasta on täten onnistuttu muokkaamaan halutunlainen, mikä ilmenee Näkemystehdas MBE:n jokapäiväisessä toiminnassa.
Tavoitteena oli selvittää, miten toimeksiantajan toteuttama brändiuudistus on vaikuttanut mielikuvaan yrityksestä heidän asiakkaidensa silmissä. Tavoitteen saavuttamiseksi vastattiin tutkimuskysymykseen, näkevätkö asiakkaat Näkemystehdas MBE:n brändiuudistuksen tavoitteiden mukaisella tavalla.
Tutkimuskysymykseen haettiin vastausta tarkastelemalla kirjallisuutta aiheesta, sekä luomalla asiakkaille verkkokyselylomake. Teoriaosuus toimi tietopohjana kyselylle, jonka lisäksi siinä avattiin lukijalle brändin ja yrityskuvan kannalta keskeiset käsitteet.
Opinnäytetyön empiirinen osuus toteutettiin verkkokyselynä Näkemystehdas MBE:n asiakkaille. Kyselyllä selvitettiin kvantitatiivisia menetelmiä käyttäen, onko haluttu yrityskuva saavutettu brändiuudistuksen myötä. Empiriaosuuden aluksi esiteltiin Näkemystehdas MBE ja käytiin läpi brändiuudistuksen taustat sekä toteutus.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että haluttu yrityskuva on saavutettu ja asiakkaat näkevät yrityksen tavoitteiden mukaisella tavalla. Yrityskuvasta on täten onnistuttu muokkaamaan halutunlainen, mikä ilmenee Näkemystehdas MBE:n jokapäiväisessä toiminnassa.