Käytettävyystestaus – Case Pakki -opiskelijan työpöytä
Hiltunen, Miika (2018)
Hiltunen, Miika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421685
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe on opiskelijan työpöydän Pakki käytettävyyden arviointi ja testaus. Työn tavoite on ollut testata opiskelija työpöytä Pakki käytettävyyttä. Testin tuloksena löydettyjä käytettävyysongelmia hyödynnetään palvelun ominaisuuksien ja toimintojen jatkokehittämisessä sekä käyttäjäohjeistuksen päivittämisessä Laurean opiskelijoille ja opiskelijatutoreille. Tutkimuksessa käytettyjä tiedonkeruumenetelmiä ovat olleet havainnointi ja haastattelu.
Pakki on Laureassa käytössä oleva palvelu, joka on osa Peppi-järjestelmää. Pakki otettiin käyttöön korvaamaan aiemmin käytössä olleet Winha-, Sole- ja Asio-järjestelmät. Pakki tarjoaa oppilaille kaikki tarvittavat työkalut opintojen suorittamiseen, kuten esimerkiksi mahdollisuuden ilmoittautua kursseille ja katsoa omaa lukujärjestystä.
Työssä on tutkittu Pakki-palvelun käytettävyyttä opiskelijan käyttökokemuksen näkökulmasta ja sitä, mikä käyttäjän käyttökokemukseen vaikuttaa. Käytettävyystesteissä on kerätty testihenkilöiltä positiivisia ja negatiivisia havaintoja palvelun käytettävyydestä. Testihenkilöitä oli yhteensä viisi ja heidän havaintojen perusteella löydettiin Pakin käytettävyysongelmia. Testin tuloksena saadut kehittämisideat raportoitiin eteenpäin Pakin kehitystiimille.
Pakki on Laureassa käytössä oleva palvelu, joka on osa Peppi-järjestelmää. Pakki otettiin käyttöön korvaamaan aiemmin käytössä olleet Winha-, Sole- ja Asio-järjestelmät. Pakki tarjoaa oppilaille kaikki tarvittavat työkalut opintojen suorittamiseen, kuten esimerkiksi mahdollisuuden ilmoittautua kursseille ja katsoa omaa lukujärjestystä.
Työssä on tutkittu Pakki-palvelun käytettävyyttä opiskelijan käyttökokemuksen näkökulmasta ja sitä, mikä käyttäjän käyttökokemukseen vaikuttaa. Käytettävyystesteissä on kerätty testihenkilöiltä positiivisia ja negatiivisia havaintoja palvelun käytettävyydestä. Testihenkilöitä oli yhteensä viisi ja heidän havaintojen perusteella löydettiin Pakin käytettävyysongelmia. Testin tuloksena saadut kehittämisideat raportoitiin eteenpäin Pakin kehitystiimille.