Varhaiskasvatusikäisten lasten osallisuus sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Airaksinen, Jenni; Karjalainen, Mette (2018)
Airaksinen, Jenni
Karjalainen, Mette
Tampereen ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421626
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä toteutettiin sosiaalipedagogista hevostoimintaa yhteistyötallilla viiden 4–6-vuotiaan lapsen kanssa. Tapaamiskertoja lasten kanssa oli yhteensä viisi. Opinnäytetyössä tutkittiin, miten lasten osallisuus toteutuu sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Lasten osallisuuden mahdollistaminen toimi näkökulmana koko toiminnan ajan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä sosiaalipedagogista hevostoimintaa näkyvämmäksi ja antaa ideoita kasvattajille siitä, miten kyseistä menetelmää voi hyödyntää varhaiskasvatuksen parissa.
Tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnoinnin apuna oli lomake, joka täytettiin jokaisesta lapsesta jokaiselta tapaamiskerralta. Havainnoinnin tueksi sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajille tehtiin kysely lasten osallisuudesta ja sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui sosiaalipedagogiikasta ja osallisuudesta.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lasten osallisuus toteutuu sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa yksilön kokemuksen kautta. Lapsi toimii yhteisön jäsenenä ja on vuorovaikutuksessa hevosen sekä talliyhteisön kanssa. Tämän ainutlaatuisen menetelmän kautta yhteisölle muodostuu yhteinen tavoite, joka on hevosen hyvinvoinnista huolehtiminen, ja tätä kautta nähdään myös oman hyvinvoinnin tärkeys. Lapset ovat aktiivisia toimijoita prosessin jokaisessa vaiheessa oman kehitystasonsa mukaisesti. Aikuisen tehtävänä on tukea yksilön ja yhteisön tavoitteiden saavuttamista sekä varmistaa turvallisuus hevosen kanssa toimittaessa.
Tutkimusote oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia. Havainnoinnin apuna oli lomake, joka täytettiin jokaisesta lapsesta jokaiselta tapaamiskerralta. Havainnoinnin tueksi sosiaalipedagogisen hevostoiminnan ohjaajille tehtiin kysely lasten osallisuudesta ja sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui sosiaalipedagogiikasta ja osallisuudesta.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lasten osallisuus toteutuu sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa yksilön kokemuksen kautta. Lapsi toimii yhteisön jäsenenä ja on vuorovaikutuksessa hevosen sekä talliyhteisön kanssa. Tämän ainutlaatuisen menetelmän kautta yhteisölle muodostuu yhteinen tavoite, joka on hevosen hyvinvoinnista huolehtiminen, ja tätä kautta nähdään myös oman hyvinvoinnin tärkeys. Lapset ovat aktiivisia toimijoita prosessin jokaisessa vaiheessa oman kehitystasonsa mukaisesti. Aikuisen tehtävänä on tukea yksilön ja yhteisön tavoitteiden saavuttamista sekä varmistaa turvallisuus hevosen kanssa toimittaessa.