Tutkimus kiinteistönhuoltosopimuksen lisäpalveluiden tuotteistamisesta
Tarkiainen, Tiia-Maria (2018)
Tarkiainen, Tiia-Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421618
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kehittää toimeksiantajayrityksen, eli M. Korhosen toimintaa. M. Korhonen on kiinteistönhuoltoalan yritys, joka palvelee asiakkaitaan Kirkkonummen, Siuntion ja Espoon alueilla. Vuonna 2017 M. Korhosen johtoon siirtyi Kimmo Halonen, joka toi toimintaan mukaan oman sähkö- ja LVI-alan yrityksensä, K. Halonen Oy: n. Yhdessä nämä kaksi toimialaa luovat yrittäjälle mahdollisuuden kehittää kiinteistönhuoltopalveluja tehokkaammiksi ja palvella asiakkaita paremmin. Opinnäytetyössä tutkitaan, miten K. Halonen Oy:n palveluita voitaisiin tuotteistaa osaksi M. Korhosen kiinteistönhuoltosopimuksia. Opinnäytetyössä tutkitaan isännöitsijöiden kiinnostusta näihin lisäpalveluihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta aiheesta: kiinteistöalasta ja tuotteistamisesta. Kiinteistöalan teoriaosuudessa käsitellään rakennettua ympäristöä, kiinteistön hoitoa ja huoltoa sekä kiinteistöalan merkitystä Suomen taloudelle. Tuotteistamisen teoriaosuudessa käsitellään tuotetta ja palvelua käsitteenä, palvelun tuotteistamisprosessia sekä hinnoittelu- ja lanseerausprosesseja.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kahden tutkimusmenetelmän avulla: kyselyn ja haastattelun. Kyselyllä haluttiin tutkia M. Korhosen asiakkaiden ja muiden pääkaupunkiseudun isännöitsijöiden kiinnostusta kiinteistönhuoltosopimuksen lisäpalveluihin. Kyselyitä toteutettiin kaksi: toinen M. Korhosen asiakkaille ja toinen pääkaupunkiseudun isännöitsijöille. Haastattelulla kartoitettiin isännöitsijöiden mielipiteitä lisäpalveluiden tuotteistamisesta ja hinnoittelusta.
Kyselyissä ja haastatteluissa tutkittavat lisäpalvelut olivat LVIS-työt, pienkorjaukset, remonttipalvelut, tekniset palvelut, kattotyöt ja siivous. Keskeisimpinä tuloksina kyselyissä voidaan pitää kiinnostuksen tasoa kunkin lisäpalvelun kohdalla ja erilaisten tekijöiden vaikutusta kiinnostukseen. Molempien kyselyiden kohdalla huomattiin, että kaksi eniten kiinnostavaa lisäpalvelua olivat pienkorjaukset ja siivous. Vähiten kiinnostivat kattotyöt. Lisäksi kyselyissä tutkittiin kiinteistön sijainnin, asuntojen lukumäärän ja talotyypin vaikutusta kiinnostukseen. Kyselyistä selvisi, että eniten kiinnostukseen vaikuttaa kiinteistön sijainti. Asuntojen lukumäärä ja talotyyppi eivät vaikuta merkittävästi kiinnostukseen. Haastatteluiden keskeisin havainto oli, että isännöitsijät eivät halua sisällyttää lisäpalveluita kiinteistönhuoltosopimuksen kiinteään hintaan vaan maksaa niistä käytön mukaan. Lisäksi haastatteluissa selvisi, että toteutettavan palvelun koko vaikuttaa siihen, miten hinnoittelun kanssa halutaan toimittavan.
Keskeisinä johtopäätöksinä ja kehitysehdotuksina ovat, että toimeksiantaja aloittaa tuotteistusprosessin kiinnostavimmista palveluista. Tuotteistusprosessi voitaisiin aloittaa tekemällä jokaisesta tuotteistettavasta palvelusta tarkka kuvaus. Toimeksiantajan on tärkeää keksiä tapa, jolla lisäpalvelut lopulta saadaan hinnoiteltua siten, että ne hyödyttävät sekä yritystä että asiakkaita mahdollisimman hyvin. Tähän ratkaisuna voisi olla esimerkiksi kiinteistönhuoltosopimukseen neuvoteltava hintaliite.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu kahdesta aiheesta: kiinteistöalasta ja tuotteistamisesta. Kiinteistöalan teoriaosuudessa käsitellään rakennettua ympäristöä, kiinteistön hoitoa ja huoltoa sekä kiinteistöalan merkitystä Suomen taloudelle. Tuotteistamisen teoriaosuudessa käsitellään tuotetta ja palvelua käsitteenä, palvelun tuotteistamisprosessia sekä hinnoittelu- ja lanseerausprosesseja.
Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kahden tutkimusmenetelmän avulla: kyselyn ja haastattelun. Kyselyllä haluttiin tutkia M. Korhosen asiakkaiden ja muiden pääkaupunkiseudun isännöitsijöiden kiinnostusta kiinteistönhuoltosopimuksen lisäpalveluihin. Kyselyitä toteutettiin kaksi: toinen M. Korhosen asiakkaille ja toinen pääkaupunkiseudun isännöitsijöille. Haastattelulla kartoitettiin isännöitsijöiden mielipiteitä lisäpalveluiden tuotteistamisesta ja hinnoittelusta.
Kyselyissä ja haastatteluissa tutkittavat lisäpalvelut olivat LVIS-työt, pienkorjaukset, remonttipalvelut, tekniset palvelut, kattotyöt ja siivous. Keskeisimpinä tuloksina kyselyissä voidaan pitää kiinnostuksen tasoa kunkin lisäpalvelun kohdalla ja erilaisten tekijöiden vaikutusta kiinnostukseen. Molempien kyselyiden kohdalla huomattiin, että kaksi eniten kiinnostavaa lisäpalvelua olivat pienkorjaukset ja siivous. Vähiten kiinnostivat kattotyöt. Lisäksi kyselyissä tutkittiin kiinteistön sijainnin, asuntojen lukumäärän ja talotyypin vaikutusta kiinnostukseen. Kyselyistä selvisi, että eniten kiinnostukseen vaikuttaa kiinteistön sijainti. Asuntojen lukumäärä ja talotyyppi eivät vaikuta merkittävästi kiinnostukseen. Haastatteluiden keskeisin havainto oli, että isännöitsijät eivät halua sisällyttää lisäpalveluita kiinteistönhuoltosopimuksen kiinteään hintaan vaan maksaa niistä käytön mukaan. Lisäksi haastatteluissa selvisi, että toteutettavan palvelun koko vaikuttaa siihen, miten hinnoittelun kanssa halutaan toimittavan.
Keskeisinä johtopäätöksinä ja kehitysehdotuksina ovat, että toimeksiantaja aloittaa tuotteistusprosessin kiinnostavimmista palveluista. Tuotteistusprosessi voitaisiin aloittaa tekemällä jokaisesta tuotteistettavasta palvelusta tarkka kuvaus. Toimeksiantajan on tärkeää keksiä tapa, jolla lisäpalvelut lopulta saadaan hinnoiteltua siten, että ne hyödyttävät sekä yritystä että asiakkaita mahdollisimman hyvin. Tähän ratkaisuna voisi olla esimerkiksi kiinteistönhuoltosopimukseen neuvoteltava hintaliite.