Seksuaalinen häirintä kahvila- ja ravintola-alalla: : Häirinnän kohteeksi joutuneiden kertomuksia
Mäntynen, Mervi (2018)
Mäntynen, Mervi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421590
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin kahvila- ja ravintola-alalla esiintyvää seksuaalista häirintää, ahdistelua ja asiatonta kohtelua. Työn tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaista häirintää alalla esiintyy sekä millaisia käytänteitä ongelmien ennaltaehkäisyyn, tunnistamiseen ja
ratkaisemiseen on alalla kehitetty. Työn taustalla oli alalla vallitsevaan ongelmaan puuttuminen ja ongelman esiin nostaminen. Opinnäytetyö sisältää tietoa häirinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta työyhteisöissä kahvila- ja ravintola-alalla. Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, miten seksuaalinen häirintä saadaan alalta vähenemään. Aineistona toimivat yksilöhaastattelut
sekä seksuaalista häirintää kokeneiden työntekijöiden opinnäytetyön tekijälle kirjoittamat kertomukset, jotka kerättiin Palvelualojen ammattiliiton PAM:n sähköpostilistan ja kahden Facebook-ryhmän kautta.
Tutkimus osoitti, että seksuaalinen häirintä on laajasti tiedostettu ongelma. Häirintä voidaan jakaa fyysiseen, sanalliseen, eleisiin perustuvaan, kirjalliseen/graafiseen ja muuhun emotionaaliseen häirintään. Esimiesten rooli häirintätilanteissa korostuu, ja asiaan on puututtava
suoraviivaisesti ja ennalta määritellysti. Syyt häirintään on tiedostettava ja selvitettävä huolellisesti. Tämän tutkimuksen mukaan kiusaajista suurin osa on miehiä. Yleensä kiusaaja on asiakas, kollega tai esimies. Tutkimuksessa havaittiin myös palvelualoilla vallitsevan
organisaatioiden selkeiden linjojen ja ohjeiden puutteen lisäävän syrjintää puolin ja toisin. Tutkimuksessa saatujen tulosten avulla voidaan kehittää alan yhteiset ohjeet jokaiselle työpaikalle. Tutkimus osoitti, että pienillä yrityksillä tähän ei ole resursseja. Suositeltavia
toimenpiteitä ovat alan isojen ammattiliittojen luomat yhteiset ohjeet, joiden avulla mahdollisuus ehkäistä häirintätapauksia kasvaa.
ratkaisemiseen on alalla kehitetty. Työn taustalla oli alalla vallitsevaan ongelmaan puuttuminen ja ongelman esiin nostaminen. Opinnäytetyö sisältää tietoa häirinnästä ja epäasiallisesta kohtelusta työyhteisöissä kahvila- ja ravintola-alalla. Tutkimuksessa selvitettiin laadullisin tutkimusmenetelmin, miten seksuaalinen häirintä saadaan alalta vähenemään. Aineistona toimivat yksilöhaastattelut
sekä seksuaalista häirintää kokeneiden työntekijöiden opinnäytetyön tekijälle kirjoittamat kertomukset, jotka kerättiin Palvelualojen ammattiliiton PAM:n sähköpostilistan ja kahden Facebook-ryhmän kautta.
Tutkimus osoitti, että seksuaalinen häirintä on laajasti tiedostettu ongelma. Häirintä voidaan jakaa fyysiseen, sanalliseen, eleisiin perustuvaan, kirjalliseen/graafiseen ja muuhun emotionaaliseen häirintään. Esimiesten rooli häirintätilanteissa korostuu, ja asiaan on puututtava
suoraviivaisesti ja ennalta määritellysti. Syyt häirintään on tiedostettava ja selvitettävä huolellisesti. Tämän tutkimuksen mukaan kiusaajista suurin osa on miehiä. Yleensä kiusaaja on asiakas, kollega tai esimies. Tutkimuksessa havaittiin myös palvelualoilla vallitsevan
organisaatioiden selkeiden linjojen ja ohjeiden puutteen lisäävän syrjintää puolin ja toisin. Tutkimuksessa saatujen tulosten avulla voidaan kehittää alan yhteiset ohjeet jokaiselle työpaikalle. Tutkimus osoitti, että pienillä yrityksillä tähän ei ole resursseja. Suositeltavia
toimenpiteitä ovat alan isojen ammattiliittojen luomat yhteiset ohjeet, joiden avulla mahdollisuus ehkäistä häirintätapauksia kasvaa.