Verkostomarkkinointi ja ennakkoluulot: case yritys x
Louna, Henriikka (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421586
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi kuluttaja oli ostanut erään fysikaalisen laitteen. Tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät (esimerkiksi ennakkoluulot verkostomarkkinointia kohtaan) vaikuttivat ostopäätökseen hidastavasti. Toimeksiantajana toimi lahtelainen yritys, joka myy laitetta. Toimeksiantaja oli huomannut, että usein laitteeseen suhtaudutaan epäilevästi ja ennakkoluuloisesti. Hän oli kokenut laitteen myynnin haastavaksi.
Teoriaosuudessa käsiteltiin suoramyyntiä ja verkostomarkkinointia, jotka ovat laitteen myyntikeinot. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin ennakkoluuloja ja suosittelumarkkinointia, joka on verkostomarkkinoinnissa yksi toimivimmista myyntikeinoista.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyn kohteena olivat laitteen ostaneet henkilöt. Kyselyyn vastasi 41 henkilöä. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, miksi kuluttaja oli ostanut laitteen ja mitkä tekijät olivat vaikuttaneet ostoprosessiin.
Tuloksista kävi ilmi, että osalla vastaajista oli ollut epäilyksiä laitetta ja verkostomarkkinointia kohtaan. Suurin ostoprosessia hidastanut tekijä oli laitteen korkea hinta. Positiiviseen ostopäätökseen ja epäilysten kaikkoamiseen olivat vaikuttaneet infotilaisuudet, tuttavan suosittelu sekä omat ja muiden positiiviset käyttökokemukset laitteesta. Tutkimuksesta selvisi myös, että suurin osa vastaajista oli ostanut laitteen hoitaakseen omia sairauden oireitaan tai ennaltaehkäisemään niitä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin suoramyyntiä ja verkostomarkkinointia, jotka ovat laitteen myyntikeinot. Tämän lisäksi teoriaosuudessa käsiteltiin ennakkoluuloja ja suosittelumarkkinointia, joka on verkostomarkkinoinnissa yksi toimivimmista myyntikeinoista.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä. Kysely toteutettiin verkkokyselynä. Kyselyn kohteena olivat laitteen ostaneet henkilöt. Kyselyyn vastasi 41 henkilöä. Kyselyn tavoitteena oli selvittää, miksi kuluttaja oli ostanut laitteen ja mitkä tekijät olivat vaikuttaneet ostoprosessiin.
Tuloksista kävi ilmi, että osalla vastaajista oli ollut epäilyksiä laitetta ja verkostomarkkinointia kohtaan. Suurin ostoprosessia hidastanut tekijä oli laitteen korkea hinta. Positiiviseen ostopäätökseen ja epäilysten kaikkoamiseen olivat vaikuttaneet infotilaisuudet, tuttavan suosittelu sekä omat ja muiden positiiviset käyttökokemukset laitteesta. Tutkimuksesta selvisi myös, että suurin osa vastaajista oli ostanut laitteen hoitaakseen omia sairauden oireitaan tai ennaltaehkäisemään niitä.