Digitaitoja senioreille : malli Satakirjastoille
Helander, Marianne; Ollila, Eija (2018)
Helander, Marianne
Ollila, Eija
Turun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421572
Tiivistelmä
Tässä toimeksiantona saadussa opinnäytetyössä käsitellään seniori-ikäisten digituen tarvetta Satakirjastoissa. Opinnäytetyön tarkoitus on saada toimiva digitukimalli koko Satakirjastot järjestelmän piiriin kuuluviin kirjastoihin.
Teoreettista pohjaa opinnäytetyöhön on saatu tutkimalla lähdekirjallisuuden pohjalta, mitä digituki on ja mitä digitaalinen kuilu aiheuttaa seniori-ikäisille asiakkaille. Digitaalisella kuilulla tarkoitetaan tilannetta, jossa osa väestöstä jää digitaalisen viestinnän ja informaation ulkopuolelle. Opinnäytetyössä on pohdittu mitä digituki pitää sisällään ja miten tietosuojalaki vaikuttaa siihen, miten opastetaan. Yhteiskunta on aloittanut digitukineuvojien vertaistuen ja opastuksen.
Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kaikille Satakirjastojen johtajille lähetettyä kyselyä. Kyselyn avulla kartoitettiin ja analysoitiin kirjastojen tarpeet ja mahdollisuudet digituen järjestämiseksi. Kyselyn avulla tutkittiin myös ovatko kirjastot järjestäneet neuvontaa ja jos ovat minkälaista se on ollut ja mitä ongelmia kirjastoilla on ollut. Opinnäytetyön toteuttamisen apuna käytettiin myös Turun kaupunginkirjaston kesällä 2018 toteuttamaa kyselyä digitaalisesta osaamisesta Lounais-Suomen kirjastojen henkilökunnalle. Tässä kyselyssä tutkittiin henkilökunnan koulutustarvetta, mikä on tulevaisuudessa huomioitava asia.
Opinnäytetyössä kartoitetaan kirjastoille mahdollisia yhteistyökumppaneita digitukitilaisuuksiin viranomaisten, pankkien, oppilaitosten ja erilaisten järjestöjen joukosta. Opinnäytetyön keskeinen tavoite on digituen saaminen säännölliseksi kaikissa Satakunnan alueen kirjastoissa.
Yhteiskunta on heräämässä digituen tarpeeseen. Kirjastoissa digineuvonta on ollut jo pidemmän aikaa kirjastohenkilökunnan joka päiväistä toimintaa. Kyselyt toivat tämän selkeästi esille. Tarve ohjeisiin on selkeä Satakunnan alueen kirjastoissa. Kyselyistä saamien tietojen pohjalta laadittiin malli digituen järjestämisestä Satakirjastoille. Mallin avulla henkilökunta pystyy järjestämään erilaisia digitukitilaisuuksia.
Teoreettista pohjaa opinnäytetyöhön on saatu tutkimalla lähdekirjallisuuden pohjalta, mitä digituki on ja mitä digitaalinen kuilu aiheuttaa seniori-ikäisille asiakkaille. Digitaalisella kuilulla tarkoitetaan tilannetta, jossa osa väestöstä jää digitaalisen viestinnän ja informaation ulkopuolelle. Opinnäytetyössä on pohdittu mitä digituki pitää sisällään ja miten tietosuojalaki vaikuttaa siihen, miten opastetaan. Yhteiskunta on aloittanut digitukineuvojien vertaistuen ja opastuksen.
Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kaikille Satakirjastojen johtajille lähetettyä kyselyä. Kyselyn avulla kartoitettiin ja analysoitiin kirjastojen tarpeet ja mahdollisuudet digituen järjestämiseksi. Kyselyn avulla tutkittiin myös ovatko kirjastot järjestäneet neuvontaa ja jos ovat minkälaista se on ollut ja mitä ongelmia kirjastoilla on ollut. Opinnäytetyön toteuttamisen apuna käytettiin myös Turun kaupunginkirjaston kesällä 2018 toteuttamaa kyselyä digitaalisesta osaamisesta Lounais-Suomen kirjastojen henkilökunnalle. Tässä kyselyssä tutkittiin henkilökunnan koulutustarvetta, mikä on tulevaisuudessa huomioitava asia.
Opinnäytetyössä kartoitetaan kirjastoille mahdollisia yhteistyökumppaneita digitukitilaisuuksiin viranomaisten, pankkien, oppilaitosten ja erilaisten järjestöjen joukosta. Opinnäytetyön keskeinen tavoite on digituen saaminen säännölliseksi kaikissa Satakunnan alueen kirjastoissa.
Yhteiskunta on heräämässä digituen tarpeeseen. Kirjastoissa digineuvonta on ollut jo pidemmän aikaa kirjastohenkilökunnan joka päiväistä toimintaa. Kyselyt toivat tämän selkeästi esille. Tarve ohjeisiin on selkeä Satakunnan alueen kirjastoissa. Kyselyistä saamien tietojen pohjalta laadittiin malli digituen järjestämisestä Satakirjastoille. Mallin avulla henkilökunta pystyy järjestämään erilaisia digitukitilaisuuksia.