Työkaluja pienen lapsen mielen hyvinvointiin : opas vanhemmille ja varhaiskasvatushenkilökunnalle
Salo, Laura; Heino, Iiris (2018)
Salo, Laura
Heino, Iiris
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421524
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421524
Tiivistelmä
Mielenterveys kehittyy yksilön kasvun ja kehityksen aikana ja hyvä mielenterveys luo perustan koko hyvinvoinnille. Siksi mielen hyvinvointia tukevia taitoja olisi tärkeää opetella mahdollisimman varhaisessa vaiheessa lapsen kasvua ja kehitystä. Lasten mielenterveyden haasteisiin on tärkeää puuttua jo varhaisessa vaiheessa, sillä hoitamattomina ne voivat johtaa vaikeiden mielenterveysongelmien kehittymiseen nuoruudessa ja aikuisuudessa.
Opinnäytetyöllä tavoiteltiin tietoisuuden lisäämistä alle kouluikäisten lasten mielen hyvinvoinnin tukemisen ja edistämisen keinoista sekä kotioloissa että varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja sen tuotoksena rakennettiin opas alle kouluikäisten lasten mielen hyvinvoinnin edistämisen keinoista lasten vanhemmille ja varhaiskasvatushenkilökunnalle. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi Pilke päiväkodit Oy, ja opas jää Pilke päiväkotien käyttöön ja se julkaistaan sähköisenä versiona.
Opas on tarkoitettu tukemaan lapsen mielen hyvinvointia ja se sisältää teoriatietoa lasten mielenterveydestä ja keinoista edistää mielen hyvinvointia. Opas sisältää lisäksi konkreettisia harjoituksia, joiden avulla lapsen mielen hyvinvointia voidaan tukea ja ylläpitää, sekä vinkkejä siihen, millä keinoin aikuinen voi arkipäiväisissä askareissa tukea lasta ja hänen mielen hyvinvointinsa edistymistä. Oppaasta haluttiin käytännöllinen, hyödyllinen ja monipuolinen kokonaisuus. Sisältö pyrittiin tuottamaan selkeästi ja yksinkertaisesti, jotta kaikkien lukijoiden olisi helppoa ja sujuvaa ottaa opas käyttöön.
Tietopaketin toimivuutta arvioitiin lomakkeen avulla erään Pilke päiväkotien varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalta. Arviointi keskittyi oppaan ulkoasuun, sisältöön, käytettävyyteen ja luotettavuuteen. Opasta korjattiin vielä palautteiden perusteella. Vastausten perusteella henkilökunta oli pääosin tyytyväinen oppaan sisältöön. Sisältö koettiin selkeänä, käytännöllisenä ja monipuolisena. Vastaajat kokivat, että oppaalle on tarvetta varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyöllä tavoiteltiin tietoisuuden lisäämistä alle kouluikäisten lasten mielen hyvinvoinnin tukemisen ja edistämisen keinoista sekä kotioloissa että varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, ja sen tuotoksena rakennettiin opas alle kouluikäisten lasten mielen hyvinvoinnin edistämisen keinoista lasten vanhemmille ja varhaiskasvatushenkilökunnalle. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä toimi Pilke päiväkodit Oy, ja opas jää Pilke päiväkotien käyttöön ja se julkaistaan sähköisenä versiona.
Opas on tarkoitettu tukemaan lapsen mielen hyvinvointia ja se sisältää teoriatietoa lasten mielenterveydestä ja keinoista edistää mielen hyvinvointia. Opas sisältää lisäksi konkreettisia harjoituksia, joiden avulla lapsen mielen hyvinvointia voidaan tukea ja ylläpitää, sekä vinkkejä siihen, millä keinoin aikuinen voi arkipäiväisissä askareissa tukea lasta ja hänen mielen hyvinvointinsa edistymistä. Oppaasta haluttiin käytännöllinen, hyödyllinen ja monipuolinen kokonaisuus. Sisältö pyrittiin tuottamaan selkeästi ja yksinkertaisesti, jotta kaikkien lukijoiden olisi helppoa ja sujuvaa ottaa opas käyttöön.
Tietopaketin toimivuutta arvioitiin lomakkeen avulla erään Pilke päiväkotien varhaiskasvatusyksikön henkilökunnalta. Arviointi keskittyi oppaan ulkoasuun, sisältöön, käytettävyyteen ja luotettavuuteen. Opasta korjattiin vielä palautteiden perusteella. Vastausten perusteella henkilökunta oli pääosin tyytyväinen oppaan sisältöön. Sisältö koettiin selkeänä, käytännöllisenä ja monipuolisena. Vastaajat kokivat, että oppaalle on tarvetta varhaiskasvatuksessa.