B2B-verkkokaupan suunnittelu ja toteutus : case: Jungheinrich Lift Truck Oy
Leino, Petteri (2018)
Leino, Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321250
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321250
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön toimeksianto ja tavoite oli perustaa toimiva B2B-verkkokauppa Jungheinrich Lift Truck Oy:lle. Osana toimeksiantoa oli myös toteuttaa digitaalista markkinointia tulevalle verkkokaupalle. Opinnäytetyössä hyödynsin tietoperustaa, jonka aiheita olivat muun muassa digitaalinen markkinointi, hakukonemarkkinointi, inbound-markkinointi, sosiaalisen median markkinointi, verkkokaupan perustaminen, verkkokaupan lainsäädäntö ja verkkokaupan rakenteen suunnittelu.
Verkkokaupan perustamisessa hyödynsin Jungheinrich-konsernin tytäryhtiöiden jo perustettuja verkkokauppoja sekä saatavilla olevia tuotetietoja. Lisäksi tein benchmark-vertailua B2B-verkkokaupoista Suomessa. Tietosuojaselosteen laadinnassa hyödynsin olemassa olevaa lakia. Jungheinrich-verkkokauppa julkaistiin elokuussa 2018, minkä jälkeen alkoi verkkokaupan digitaalinen markkinointi. Verkkokaupan lanseeraamisessa hyödynsin hakukone- ja inbound-markkinointia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimiva B2B-verkkokauppa, joka vastaa nykyajan lainalaisuuksia. Verkkokaupan tuotteiden hinnat laadittiin kilpailukykyisiksi vastaamaan olemassa olevia markkinoita. Lisäksi verkkokaupan sisältö laadittiin hakukoneystävälliseksi. Jungheinrich-verkkokaupan markkinoinnissa hyödynsin digitaalista markkinointia sekä julkaisin verkkokaupalle oman Facebook-kanavan.
Keskeisimmät kehitysehdotukset Jungheinrich-verkkokaupalle ovat aktiivisen chat-palvelun perustaminen ja säännöllinen etusivun päivittäminen sekä alennuskampanjoiden suunnittelu. Lisäksi toiminnan keskittäminen digitaalisiin markkinointiviestintäkanaviin on Jungheinrichille suotavaa, jotta verkkokaupan tunnettuus vahvistuu.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt B2B-verkkokauppa vastaa työlle asetettuja tavoitteita. Verkkokauppa noudattaa Jungheinrichin mukaista brändiä ja se julkaistiin laaditun määräajan sisällä. Perustetun verkkokaupan kautta on Jungheinrich jo onnistunut solmimaan uusia asiakassuhteita. Ammattimaista toteutusta vahvistaa Jungheinrich pääkonttorilta saatu positiivinen palaute verkkokaupasta. Opinnäytetyön aikana sain tukea ohjaajalta sekä Jungheinrichin edustajilta aina tarvittaessa.
Asiasanat: Verkkokauppa, Digitaalinen markkinointi, verkkokaupan perustaminen, hakukonemarkkinointi,
Verkkokaupan perustamisessa hyödynsin Jungheinrich-konsernin tytäryhtiöiden jo perustettuja verkkokauppoja sekä saatavilla olevia tuotetietoja. Lisäksi tein benchmark-vertailua B2B-verkkokaupoista Suomessa. Tietosuojaselosteen laadinnassa hyödynsin olemassa olevaa lakia. Jungheinrich-verkkokauppa julkaistiin elokuussa 2018, minkä jälkeen alkoi verkkokaupan digitaalinen markkinointi. Verkkokaupan lanseeraamisessa hyödynsin hakukone- ja inbound-markkinointia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi toimiva B2B-verkkokauppa, joka vastaa nykyajan lainalaisuuksia. Verkkokaupan tuotteiden hinnat laadittiin kilpailukykyisiksi vastaamaan olemassa olevia markkinoita. Lisäksi verkkokaupan sisältö laadittiin hakukoneystävälliseksi. Jungheinrich-verkkokaupan markkinoinnissa hyödynsin digitaalista markkinointia sekä julkaisin verkkokaupalle oman Facebook-kanavan.
Keskeisimmät kehitysehdotukset Jungheinrich-verkkokaupalle ovat aktiivisen chat-palvelun perustaminen ja säännöllinen etusivun päivittäminen sekä alennuskampanjoiden suunnittelu. Lisäksi toiminnan keskittäminen digitaalisiin markkinointiviestintäkanaviin on Jungheinrichille suotavaa, jotta verkkokaupan tunnettuus vahvistuu.
Opinnäytetyön tuloksena syntynyt B2B-verkkokauppa vastaa työlle asetettuja tavoitteita. Verkkokauppa noudattaa Jungheinrichin mukaista brändiä ja se julkaistiin laaditun määräajan sisällä. Perustetun verkkokaupan kautta on Jungheinrich jo onnistunut solmimaan uusia asiakassuhteita. Ammattimaista toteutusta vahvistaa Jungheinrich pääkonttorilta saatu positiivinen palaute verkkokaupasta. Opinnäytetyön aikana sain tukea ohjaajalta sekä Jungheinrichin edustajilta aina tarvittaessa.
Asiasanat: Verkkokauppa, Digitaalinen markkinointi, verkkokaupan perustaminen, hakukonemarkkinointi,