Työntekijöiden sitouttaminen : case: Stadium Oy Jumbo
Sajari, Aleksi; Parkkari, Laura (2018)
Sajari, Aleksi
Parkkari, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321248
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kartoittaa Stadium Oy Jumbon toimipisteen vanhan sekä nykyisen henkilökunnan sitoutumisen tasoa ja pohtia, kuinka sitoutuneisuutta voitaisiin esimiestyön näkökulmasta lisätä toimeksiantajan yrityksessä. Kartoituksen avulla on tarkoitus saada henkilökunnan nopea vaihtumistahti hidastumaan ja sitouttaa nykyinen henkilöstö yritykseen paremmin vaihtuvuuden vähentämiseksi. Henkilöstön sitouttamisella voitaisiin myös vapauttaa resursseja jatkuvasta rekrytoinnista ja perehdyttämisestä muuhun toimintaan.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta perustuu alan kirjallisuudelle ja muille julkaisuille. Opinnäytetyötä varten tutustuttiin henkilöstöjohtamiseen, henkilöstön sitouttamisen keinoihin työsuhteen eri vaiheissa, esimiestyöhön ja johtamiseen osana henkilöstön motivointia ja työhyvinvointia.
Sitoutuneisuuskartoitus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka ensimmäinen versio lähetettiin nykyiselle henkilökunnalle ja toinen versio yrityksestä jo irtisanoutuneille työntekijöille. Kyselylomakkeeseen päädyttiin, sillä se on tutkimusmenetelmänä nopea ja helposti tutkimusryhmän saavuttava tapa kerätä vastauksia. Aineisto oli myös helppo saada analysoitavaan muotoon.
Tutkimus osoitti, että esimiestyön näkökulmasta sitouttamista voitaisiin henkilökunnan mielestä parantaa. Suurimpina teemoina esiin nousi esimiestyön pitäminen johdonmukaisena ja tasa-arvoisena, työilmapiirin parantaminen sekä yleinen tyytymättömyys nykyisiin toimintamalleihin ja viestinnän ongelmat. Kehittämisehdotuksina esitettiin muun muassa rekrytoinnin tehostamista, työntekijöiden osallistamista päätöksentekoon, viestinnän selkeyttämistä ja lisäämistä sekä joidenkin toimintamallien uudistamista.
Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotettiin esimerkiksi yrityksen olemassa olevan työhyvinvointikyselyn sisällön uudelleenarviointia sekä selvitystä siitä, kuinka työhyvinvointia voitaisiin nykyisestä parantaa.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta perustuu alan kirjallisuudelle ja muille julkaisuille. Opinnäytetyötä varten tutustuttiin henkilöstöjohtamiseen, henkilöstön sitouttamisen keinoihin työsuhteen eri vaiheissa, esimiestyöhön ja johtamiseen osana henkilöstön motivointia ja työhyvinvointia.
Sitoutuneisuuskartoitus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta, jonka ensimmäinen versio lähetettiin nykyiselle henkilökunnalle ja toinen versio yrityksestä jo irtisanoutuneille työntekijöille. Kyselylomakkeeseen päädyttiin, sillä se on tutkimusmenetelmänä nopea ja helposti tutkimusryhmän saavuttava tapa kerätä vastauksia. Aineisto oli myös helppo saada analysoitavaan muotoon.
Tutkimus osoitti, että esimiestyön näkökulmasta sitouttamista voitaisiin henkilökunnan mielestä parantaa. Suurimpina teemoina esiin nousi esimiestyön pitäminen johdonmukaisena ja tasa-arvoisena, työilmapiirin parantaminen sekä yleinen tyytymättömyys nykyisiin toimintamalleihin ja viestinnän ongelmat. Kehittämisehdotuksina esitettiin muun muassa rekrytoinnin tehostamista, työntekijöiden osallistamista päätöksentekoon, viestinnän selkeyttämistä ja lisäämistä sekä joidenkin toimintamallien uudistamista.
Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotettiin esimerkiksi yrityksen olemassa olevan työhyvinvointikyselyn sisällön uudelleenarviointia sekä selvitystä siitä, kuinka työhyvinvointia voitaisiin nykyisestä parantaa.